Από την έντυπη έκδοση
Διογκώνεται ο «σκοτεινός στόλος» που θα μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο στο νέο τοπίο των κυρώσεων, με τις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων tankers άνω των 15 ετών να παίρνουν «φωτιά» τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με ανάλυση του οίκου δεδομένων VesselsValue, οι πωλήσεις δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου σε εταιρείες αγνώστων στοιχείων έφτασαν τις 49 το τρέχον έτος, αυξημένες κατά 157% σε ετήσια βάση.
Όπως εξηγεί η αναλύτρια Rebecca Galanopoulos Jones, αυτή η άνοδος αποδίδεται στις πληροφορίες ότι η αγορά των tankers θα χωριστεί στα δύο εν όψει των κυρώσεων και του μηχανισμού για το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, που αναμένεται να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται στις αρχές Δεκεμβρίου. «Ένας αυξημένος αριθμός πλοίων πιθανότατα θα αξιοποιηθεί στον λεγόμενο «σκοτεινό στόλο», εκμεταλλευόμενα τα premiums που προσφέρονται σε διαδρομές μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου» επισημαίνει. Υπενθυμίζεται ότι αυτά τα «σκοτεινά» πλοία, μεγάλης ηλικίας, κινούνται «κάτω από το ραντάρ» ανασφάλιστα, αψηφώντας τις αποφάσεις, για να μεταφέρουν το ρωσικό αργό. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις κυρώσεις των ΗΠΑ σε Ιράν και Βενεζουέλα.
Τα στοιχεία της VesselsValue φανερώνουν ότι η πλειονότητα των tankers που πουλήθηκαν σε άγνωστα συμφέροντα φέτος είναι suezmaxes (41% των συνολικών deals) και ακολουθούν τα υπερδεξαμενόπλοια VLCCs (περίπου 30%) και τα aframaxes (29%).
Μόνο τον Νοέμβριο η εταιρεία αναλύσεων καταγράφει εννέα τέτοιες συμφωνίες πωλήσεων, έξι εκ των οποίων αφορούν suezmaxes και τρεις aframaxes. Η μέση ηλικία των tankers που «άλλαξαν χέρια» είναι 13 έτη.
Αυτή η συνθήκη ωθεί τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων στα ύψη. «Παρότι οι αξίες των tankers όλων των κατηγοριών είναι ενισχυμένες, τα παλαιότερα πλοία καταγράφουν τα εντυπωσιακότερα κέρδη», σημειώνει η Galanopoulos Jones και αναφέρει ότι ένα aframax 20ετίας κοστίζει σήμερα 22,95 εκατ. δολάρια, ποσό που είναι μεγαλύτερο κατά 94% συγκριτικά με τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους (11,4 εκατ. δολάρια). Αντίστοιχες αυξήσεις καταγράφονται και στα υπόλοιπα μεγέθη. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, ένα VLCC 15ετίας αποτιμάται σήμερα στα 51,7 εκατ. δολάρια (+57% σε ετήσια βάση) και ένα suezmax ίδιας ηλικίας στα 33,2 εκατ. δολάρια (+50% σε ετήσια βάση).
Μία από τις πρόσφατες πωλήσεις που ξεχωρίζει η αναλύτρια αφορά το Maria Grace (χωρητικότητας 160.000 dwt και κατασκευής 2002), το οποίο παραχωρήθηκε έναντι 22,5 εκατ. δολαρίων.
Αντίκτυπος στη ναυλαγορά
Αυτή η κατάσταση αναμένεται να αποτελέσει «αγκάθι» για την πορεία των ναύλων των tankers, τα οποία έχουν «σκαρφαλώσει» εσχάτως σε εξαψήφια επίπεδα. Όπως μεταφέρεται στη «Ν» από αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, ο «σκοτεινός στόλος» αποτελεί βασικό παράγοντα περιορισμού των πωλήσεων πλοίων για ανακύκλωση, καθώς αποτελείται από βαπόρια μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία ίσως όδευαν προς τα διαλυτήρια σε άλλες συνθήκες. Σε μία περίοδο, μάλιστα, κατά την οποία οι γιάρδες ανακύκλωσης καταγράφουν ελάχιστη δραστηριότητα λόγω υψηλών ναύλων και κρίσης σε χώρες-κλειδιά, όπως το Μπαγκλαντές.
Εστιάζοντας περισσότερο στην αγορά των δεξαμενόπλοιων σήμερα, οι αναλυτές της Golden Destiny υπογραμμίζουν ότι η σημερινή θεαματική άνοδος των ναύλων οφείλεται εν πολλοίς στις επικείμενες κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο και της βιασύνης των εταιρειών να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες μέχρι το τέλος του έτους.
Οι ίδιες πηγές, ωστόσο, εκτιμούν ότι η αγορά και κυρίως τα VLCCs θα διορθώσουν μετά την επιβολή των κυρώσεων. Στη συνέχεια η αγορά θα ισορροπήσει μέχρι την έναρξη της εαρινής συντήρησης στα διυλιστήρια, όταν και αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση. Μεγαλύτερη ανθεκτικότητα εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν τα υπόλοιπα μεγέθη πλοίων -suezmaxes, aframaxesλόγω της φύσης των εμπορικών διαδρομών στις οποίες ταξιδεύουν.
Συνολικά, πάντως, παρά τη διόρθωση, η αγορά θα είναι καλύτερη συγκριτικά με αυτές των προηγούμενων ετών, όταν τα ναύλα είχαν υποχωρήσει σημαντικά. Ένα θετικό στοιχείο που αντισταθμίζει και τον χαμηλό ρυθμό διαλύσεων είναι το μειωμένο ενδιαφέρον για ναυπηγήσεις τόσο για βαπόρια μεταφοράς αργού πετρελαίου όσο και γι’ αυτά μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.