Skip to main content

Υποδομές και μεταφορές στηρίζουν την ανάπτυξη με 4 στρατηγικές επιλογές

Του Κώστα Καραμανλή*

Μέρα με τη μέρα οι πολίτες διαπιστώνουν ότι η κυβέρνηση, από την ανάληψη των καθηκόντων της, έχει ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια να επιστρέψει η πατρίδα μας στην κανονικότητα. Κι αυτό, στην πράξη σημαίνει ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα και βιώσιμη ανάπτυξη. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλούμαστε να συμβάλουμε σε αυτό ακριβώς: Να συνδυάσουμε το άμεσο με το μακροπρόθεσμο. Την καθημερινότητα με την ανάπτυξη. Τον σχεδιασμό για το πώς θέλουμε να είναι η χώρα μας σε βάθος χρόνου, με την καθημερινή ζωή των πολιτών σήμερα.

Ιδίως τον κρίσιμο στόχο της ανάπτυξης, είμαστε έτοιμοι να τον υπηρετήσουμε κυρίως μέσα από 4 καίριες στρατηγικές μας επιλογές.

Πρώτον, τα μεγάλα έργα δεν τα αντιμετωπίζουμε -ούτε προεκλογικά, ούτε τώρα ασφαλώς- ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού, αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας -και μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησής μας είναι να δημιουργήσουμε νέες δουλειές- και μακροπρόθεσμα, βοηθούν ολόκληρες περιοχές της χώρας μας να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν.

Δεν είναι μυστικό ότι κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση μία εξαιρετικά προβληματική κατάσταση σε πολλά κρίσιμα έργα, άλλα εκ των οποίων βρίσκονται βαλτωμένα σε κάποιο στάδιο της υλοποίησης και άλλα σε πιο πρώιμο στάδιο της διαδικασίας. Για να δοθεί η βέλτιστη λύση σε καθεμία από αυτές τις σύνθετες περιπτώσεις, απαιτείται εντατική μελέτη, σφαιρική αντιμετώπιση και τελικά εύστοχες, ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον -το συμφέρον όλων, όχι των λίγων- και ότι τα κρίσιμα αυτά έργα θα υλοποιηθούν. Και μάλιστα με υψηλή ποιότητα, το συντομότερο δυνατό και με όσο γίνεται μικρότερη επιβάρυνση των φορολογούμενων.

Δεύτερον, είναι ώρα να προετοιμαστεί ο στρατηγικός σχεδιασμός και της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η πατρίδα μας, τα οποία θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Έργα που θα είναι πλήρως τεκμηριωμένα ως προς τη σχέση κόστους – οφέλους, τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητά τους. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως, ένα νέο, ισορροπημένο πρόγραμμα Υποδομών, αποτελεί έναν από τους πλέον κρίσιμους παράγοντες για να ξεπεράσουμε οριστικά την κρίση.

Τρίτον, ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και σε καίριες θεσμικές παρεμβάσεις. Δεν είναι στη φιλοσοφία μας να ξεριζώνουμε τα πάντα, συνεπώς δεν θέλουμε να καταργήσουμε τους Νόμους 4412 και 4413, αλλά να τους κάνουμε καλύτερους. Με μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές, όπως τη δυνατότητα επίβλεψης και από ιδιωτικές εταιρείες. Και επιπλέον, μας ενδιαφέρουν οι ουσιώδεις καινοτομίες, οι καλές ιδέες που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στο εξωτερικό, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα δημοπράτησης με «καινοτόμες προτάσεις».

Κάπως έτσι, άλλωστε, ξεκίνησαν στην Ελλάδα και οι συμβάσεις παραχώρησης -που η Νέα Δημοκρατία θεσμοθέτησε το 2006 στα μεγάλα οδικά έργα- και στην πράξη αποδείχτηκαν πολύ πιο αποτελεσματικές, με μικρότερο κόστος και πιο γρήγορες από τα «κλασικά» δημόσια έργα.

Παράλληλα, προετοιμάζουμε την υλοποίηση ενός Μητρώου Έργων, ώστε η πολιτεία να ξέρει, για παράδειγμα, τα έργα αρμοδιότητας κάθε φορέα ανά δήμο, περιφέρεια ή εταιρεία του Δημοσίου και ποιος έχει την ευθύνη για τη συντήρησή τους. Το Μητρώο αυτό μπορεί να αποτελέσει θεμέλιο του σχεδιασμού των μελλοντικών έργων, αλλά και αναγκαίο εργαλείο για ένα ολοκληρωμένο και συνεπές πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης των Υποδομών που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες. 

Τέταρτον, αξιοποιούμε προς όφελος της ανάπτυξης και τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει ο τομέας των Μεταφορών. Πρωταρχικό ρόλο έχει ασφαλώς η επένδυση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές. Είναι στρατηγικός μας στόχος να αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου. Το σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να επεκτείνει τον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε έναν χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Η δε ενίσχυση των λιμένων του Βορρά, να αναβαθμίσει τη Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των logistics. Όλοι πλέον έχουν συνειδητοποιήσει ότι η στρατηγική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για την Cosco το 2008, τα επόμενα χρόνια δικαιώθηκε πλήρως αλλά αξιοποιήθηκε ελάχιστα. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος. Με την ίδια λογική θέλουμε να προχωρήσουμε και σε άλλες δράσεις με αναπτυξιακή διάσταση, όπως είναι η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για τα Υδατοδρόμια.

Πάνω σε αυτές τις 4 στρατηγικές επιλογές, χτίζουμε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το σχέδιο δράσης μας για να στηρίξουμε την ανάπτυξη της χώρας. Και ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για παρεμβάσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών σε κάθε τομέα ευθύνης μας, από την έκδοση αδειών οδήγησης έως τις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης που τόσο ταλαιπωρήθηκαν και υποβαθμίστηκαν τα τελευταία χρόνια.

Και κάτι ακόμα… Για όλα τα παραπάνω, προχωράμε υπηρετώντας με προσήλωση συγκεκριμένες αρχές: Αξιοκρατία. Διαφάνεια. Ποιότητα. Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ανοιχτό μυαλό και έμφαση στην καινοτομία. Βλέμμα στο μέλλον και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός με διορατικότητα. Σεβασμός στον πολίτη και ιδίως στους συμπολίτες μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Απόλυτος σεβασμός στο δημόσιο χρήμα. Και πάνω απ’ όλα, το καλό του τόπου.