Στη Βάσω Βεγίρη
[email protected]
Παρελθόν αποτελεί για τον εθνικό εκθεσιακό φορέα, τη ΔΕΘ-Helexpo Α.Ε., η κρίση, όπως τονίζει ο πρόεδρός της Τάσος Τζήκας, χάρη στην εξωστρέφεια που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια. Εκτός, εξάλλου, από τη δυναμική επιστροφή των ΗΠΑ στη φετινή ΔΕΘ, με την ιδιότητα της Τιμώμενης Χώρας, βρίσκονται στα σπάργανα συνεργασίες με αμερικανικούς εκθεσιακούς φορείς και συνεχίζονται οι εκθεσιακές συνέργειες με εκθεσιακούς οργανισμούς από την Ιταλία μέχρι την Κίνα, τη Ρωσία και τα Βαλκάνια.
Η φετινή Γενική Έκθεση – 83η ΔΕΘ πραγματοποιείται λίγες μόλις εβδομάδες μετά την έξοδο της χώρας (έστω και τυπικά) από τα μνημόνια. Πώς βλέπετε λοιπόν το μέλλον της ΔΕΘ και γενικότερα του εθνικού εκθεσιακού φορέα στη νέα -μετά τα μνημόνια- σελίδα της χώρας και σε ποιο βαθμό σάς επηρέασε (θετικά ή αρνητικά) η περίοδος των αυστηρών πολιτικών δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας;
«Η ΔΕΘ-Helexpo αποτελεί έναν φορέα που έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να αναπτύσσει για τον εαυτό του εξωστρεφή δράση και να υλοποιεί επενδύσεις, αλλά να ωθεί και χιλιάδες άλλες εγχώριες, δυναμικές και καινοτόμες εταιρείες, προκειμένου να ανοίξουν τα “φτερά” τους στο εξωτερικό.
Είναι το είδος της δραστηριότητάς μας τέτοιο, που μέσα από τις εκθέσεις, τα συνέδρια και τις εκδηλώσεις μας επιτυγχάνονται νέες εμπορικές συνεργασίες, υπογράφονται συμφωνίες και προωθούνται επενδύσεις.
Παρόλο που ο ψηφιακός κόσμος αλλάζει και θα μεταβάλλει ακόμη περισσότερο και τον δικό μας τομέα, εντούτοις οι εμπορικές εκθέσεις ως χώρος επικοινωνίας παραμένουν σημαντικές.
Ο πυρήνας της δράσης μας πρέπει να είναι η δημιουργία επιτυχημένης επιχειρηματικής και εμπορικής συνεργασίας, επικοινωνίας και δικτύωσης τόσο εικονικής όσο και φυσικής.
Στο πλαίσιο αυτό, η διεθνοποίηση, ο εμπλουτισμός των εκθεσιακών δραστηριοτήτων μας και οι αξιόπιστες συνέργειες για την επέκταση σε νέα αντικείμενα, όπως τα θεματικά πάρκα, είναι οι προτεραιότητες της ΔΕΘ-Helexpo για φέτος και τα επόμενα χρόνια.
Η επίδραση της οικονομικής κρίσης στις δραστηριότητές μας ήταν ένα φυσικό επακόλουθο, καθώς οι πελάτες μας είναι επιχειρήσεις, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό επλήγησαν από την ύφεση.
Όμως για τον εθνικό εκθεσιακό φορέα η κρίση είναι παρελθόν: την τελευταία εξαετία η ΔΕΘ-Helexpo αύξησε κατά 168% τις ημέρες λειτουργίας του εκθεσιακού κέντρου της Θεσσαλονίκης, πρόσθεσε 8 νέες εκθέσεις και θεματικά αφιερώματα στις διοργανώσεις της, ενώ για το 2018 οι προβλέψεις για τον αριθμό των επισκεπτών στις εκθέσεις, στις εκδηλώσεις και στα θεματικά πάρκα της εταιρείας είναι ότι θα φτάσουν το ένα εκατομμύριο άτομα, έναντι 500.000 το έτος 2011».
Πόσες και ποιες είναι οι διεθνείς συνεργασίες (με εκθεσιακούς φορείς άλλων) που αριθμεί πλέον η ΔΕΘ-Helexpo A.E. και ποιος ο σχεδιασμός σας για το μέλλον στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης;
«Ο θεσμός της Τιμώμενης Χώρας βοηθάει τη στρατηγική της εξωστρέφειας, καθώς μεταξύ άλλων φέρνει σε επαφή τις ελληνικές επιχειρήσεις με ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου.
Στο πεδίο της εξωστρέφειας έχει ξεκινήσει συνεργασία με την αμερικανική έκθεση τροφίμων Fancy Food για την προβολή των ελληνικών προϊόντων στην αμερικανική αγορά, ενώ σχεδιάζεται η διοργάνωση μεγάλης αμερικανικής έκθεσης στη Θεσσαλονίκη.
Επίσης, συζητάμε με τη Mobile World Congress, για τη διοργάνωση ανάλογης έκθεσης στη Θεσσαλονίκη.
Ακόμη, έχουν προωθηθεί συμφωνίες συνεργασίας με τις εκθέσεις της Καντόνα, του Σενζέν, της Τεχεράνης, με τη Reed Exhibitions, με τη Fiera Di Roma (ήδη έχει πάει στο εξωτερικό το Εργοστάσιο & Μουσείο Σοκολάτας, το πρώτο εκθεσιακό προϊόν της ΔΕΘ-Helexpo που εξάγεται), αλλά και με τη ρωσική Roscongress και με όλους τους βασικούς εκθεσιακούς οργανισμούς των Βαλκανίων».
Η φετινή Γενική Έκθεση – 83η ΔΕΘ με τη δυναμική επιστροφή των ΗΠΑ και μάλιστα με την ιδιότητα της Τιμώμενης Χώρας φιλοδοξεί επίσης να σπάσει ρεκόρ επισκεψιμότητας και απήχησης. Ποιοι οι στόχοι σας αναλυτικότερα, και επίσης, εύλογα αναρωτιέται κανείς, έπειτα από Ρωσία, Κίνα και ΗΠΑ, ποια θα είναι η συνέχεια;
«Η 83η ΔΕΘ, η οποία διοργανώνεται από τις 8-16 Σεπτεμβρίου 2018 στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης, θα είναι μία από τις καλύτερες διοργανώσεις όλων των εποχών.
Πάνω από 1.500 εκθέτες, πλήρης κάλυψη κάθε σπιθαμής διαθέσιμου τετραγωνικού μέτρου, στεγασμένου και υπαίθριου και η εκτίμηση ότι θα ξεπεραστεί ο πήχης της περσινής επισκεψιμότητας των 263.724 ατόμων, δικαιολογούν την αισιοδοξία μας για μια ΔΕΘ που θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία.
Οι ΗΠΑ, ως Τιμώμενη Χώρα, φέρνουν στην ΔΕΘ 52 εταιρείες παγκόσμιου βεληνεκούς, κυρίως τεχνολογίας, η εκπροσώπησή τους θα είναι σε πολύ υψηλό πολιτικό επίπεδο και θα συνοδευτεί από πολλές παράλληλες εκδηλώσεις με διαλέξεις CEO αμερικανικών επιχειρήσεων κ.τ.λ.
Δίπλα στο περίπτερο των ΗΠΑ, με πρωτοβουλία της ΔΕΘ-Helexpo και του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης θα φιλοξενηθούν περίπου 100 startup επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα, οι οποίες θα αναζητήσουν διεθνείς επιχειρηματικές συνεργασίες.
Στην έκθεση θα βρίσκονται και επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα κάτω από την “ομπρέλα” της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.
Η 83η ΔΕΘ έχει να παρουσιάσει και πολλά ακόμη θεματικά αφιερώματα (για την ενέργεια, την αυτοκίνηση, την εκπαίδευση κ.ά.), καθώς και πλούσιο πρόγραμμα συναυλιών και ψυχαγωγίας.
Μετά τις ΗΠΑ σειρά έχει το 2019 η Ινδία, που θα αποτελέσει την Τιμώμενη Χώρα της ΔΕΘ του επόμενου έτους».
Ποιες εξελίξεις υπάρχουν όσον αφορά την Ειδική Χωρική Μελέτη και τη Στρατηγική ΜΠΕ για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου; Ποιο θεωρείτε ως ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του έργου και με ποιο τρόπο και χρηματοδότηση θα υλοποιηθεί; (ΣΔΙΤ ή χρηματοδότηση μόνο από ΕΣΠΑ, τομεακά προγράμματα κ.ο.κ.)
«H ΔΕΘ-Helexpo έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια μόνο με τη χρήση των υφιστάμενων υποδομών και εγκαταστάσεών της.
Κάθε χρόνο υλοποιείται ένα πρόγραμμα αναγκαίων ανακαινίσεων στα περίπτερα του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Το μεγάλο στοίχημα για τον εκθεσιακό φορέα είναι η ανάπλαση του υπάρχοντος Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης, με την παράλληλη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου στο κέντρο της πόλης.
Η δημιουργία ενός εμβληματικού εκθεσιακού κέντρου, ενός τοπόσημου που θα χαρακτηρίζει την πόλη για τις επόμενες δεκαετίες, θα συμβάλλει καθοριστικά τόσο στον εκσυγχρονισμό και τη λειτουργικότητα των εγκαταστάσεων της εταιρείας όσο και στην “πράσινη” αξιοποίηση του χώρου.
Στο πλαίσιο αυτό έχει εισέλθει στην τελική ευθεία η διαδικασία περάτωσης και υποβολής προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) ανάπλασης του ακινήτου.
Με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού η εταιρεία θα προχωρήσει άμεσα σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τον σχεδιασμό του Νέου Εκθεσιακού Κέντρου, ενώ ταυτόχρονα θα διερευνηθούν οι εναλλακτικές χρηματοδοτικές δυνατότητες για την υλοποίηση της ανάπλασης, ο προϋπολογισμός της οποίας ανέρχεται περίπου σε 120 εκατ. ευρώ».