Skip to main content

Ο κοινωνικός ρόλος και οι υποδειγματικές δράσεις των ξένων αντιπροσωπειών

Οι προκλήσεις με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπη η χώρα μας τα τελευταία χρόνια δεν άφησαν αμέτοχες τις ξένες αντιπροσωπείες, πολλές από τις οποίες έδωσαν ηχηρό «παρών» στις εξελίξεις απαντώντας με γενναιόδωρες δράσεις και προγράμματα στις έκτακτες ανάγκες που έφεραν στην τοπική αγορά τα προβλήματα ρευστότητας και η ανεργία.

Η δράση των επιτελείων ορισμένων Πρεσβειών ήταν υποδειγματική με ενδεικτικές πρωτοβουλίες από τη γαλλική, την ολλανδική, την αμερικανική, τη βρετανική αντιπροσωπεία κ.ά.

Για παράδειγμα, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος δίνει τον λόγο στους νέους Έλληνες και Γάλλους που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο. 

Με την οικονομική κρίση, η εφεύρεση ενός νέου μοντέλου, περισσότερο συλλογικού, αλληλέγγυου και με μεγαλύτερο σεβασμό στο περιβάλλον αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Όλο και περισσότεροι νέοι στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα με τη διάθεση να προτείνουν λύσεις για έναν επαναπροσδιορισμό της κοινωνίας μας. 

Επιθυμώντας να προβάλει αυτή τη θετική δυναμική που στοχεύει να ξανακάνει τον κόσμο γοητευτικό, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος ξεκίνησε από τον 2016 τον τριετή κύκλο «Η νεολαία που καινοτομεί», διοργανώνοντας συναντήσεις μεταξύ νέων Ελλήνων, Γάλλων και άλλων Ευρωπαίων που αναλαμβάνουν καινοτόμες πρωτοβουλίες. 

Ελληνο-γαλλική συμμαχία

Σκοπός του κύκλου αυτού είναι να αξιοποιήσει το σημαντικό δυναμικό καινοτομίας των δύο χωρών. Έχει επίσης στόχο να δημιουργήσει ένα δίκτυο ανταλλαγής ορθών πρακτικών γύρω από την ευαισθητοποίηση των πολιτών, την κοινωνική και περιβαλλοντική δέσμευση και να εμπνεύσει τους νέους να δημιουργήσουν σχέδια για θετικές αλλαγές. 

Την περίοδο 2016-2018 διοργανώθηκαν συνολικά 10 βραδιές, στις οποίες συμμετείχαν περισσότερα από 3.500 άτομα (νέοι πτυχιούχοι, φοιτητές, παράγοντες της καινοτομίας και απλοί ενδιαφερόμενοι), που ήρθαν να ακούσουν τα περισσότερα από 60 pitchs των προσκεκλημένων startuppers. Στις συζητήσεις παρουσιάστηκαν θέματα όπως η περιβαλλοντική καινοτομία, η έξυπνη πόλη, η διατροφή του αύριο και η αστική γεωργία. Η επόμενη συνάντηση του κύκλου θα γίνει στις 27 Σεπτεμβρίου με θέμα τη δημιουργική ανακύκλωση / upcycling.

Σημειώνεται επίσης ότι η ελληνογαλλική συνεργασία για την καινοτομία και την προώθηση των νεοφυών επιχειρήσεων είναι μια από τις προτεραιότητες της «Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης για το μέλλον» που υπεγράφη στις 23 Οκτωβρίου 2015 από τον Francois Hollande και τον Αλέξη Τσίπρα. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται σθεναρά από τη Γαλλική Πρεσβεία και τον Γάλλο Πρέσβη Christophe Chantepy (φωτογραφία).

Το ελληνογαλλικό δίκτυο καινοτομίας Mazinnov είναι μια πρωτοβουλία της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα για την υλοποίηση της παραπάνω πρωτοβουλίας. Απαντά επίσης στη διαπίστωση ότι η Ελλάδα διαθέτει πολλά νέα ταλέντα, των οποίων ο δυναμισμός αποτελεί κλειδί για τη βιώσιμη επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας.

Orange Grove, Πρωτοβουλία της Ολλανδικής Πρεσβείας

Μια άλλη ενδεικτική πρωτοβουλία είναι το Orange Grove, μια startup κοινότητα που μεγαλώνει μαζί με τις ιδέες των μελών του, η οποία γεννήθηκε πριν από σχεδόν πέντε χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 2013, ως μια πρωτοβουλία της Ολλανδικής Πρεσβείας με στόχο την πυροδότηση της επιχειρηματικής σκέψης και ενός καινοτόμου way of business. 

H προσπάθεια του Orange Grove εστιάζεται στο να μετριάσει το brain drain που έχει στοιχίσει στην Ελλάδα, να αντιμετωπίσει τα αρνητικά στερεότυπα μεταξύ των χωρών της Βόρειας και της Νότιας Ευρώπης, αλλά και να προωθήσει ελληνικά startups στη διεθνή αγορά. Στο επίκεντρό του βρίσκονται νέοι entrepreneurs και οι επιχειρηματικές τους, πρωτοπόρες ιδέες και γύρω τους βρίσκονται οι φορείς του Orange Grove και καταξιωμένοι επιχειρηματίες σε ρόλο μέντορα, που τους προσφέρουν πολύτιμες συμβουλές και υποστήριξη. 

Η υποστήριξη που δέχονται οι startups παίρνει πολλές μορφές. Πιο συγκεκριμένα, το Orange Grove παρέχει εικοσιτετράωρη πρόσβαση στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο του, για να τον χρησιμοποιούν ως γραφείο όσο ταυτόχρονα απολαμβάνουν καφέ και απεριόριστη Heineken, παρέχει mentoring, coaching και consulting από εσωτερικά μέλη και από τους mentors, διοργανώνει σεμινάρια, workshops και bootcamps, ενισχύει τις διασυνδέσεις των μελών μέσω networking events, παρέχει νομικές και λογιστικές συμβουλές και διοργανώνει τα Squeeze pitching competitions. 

Πέρα από τη διαμόρφωση του επιχειρηματικού μοντέλου, το Orange Grove βοηθά τις startups να συγκεντρώσουν τα αρχικά ποσά που τους είναι χρήσιμα ώστε να δουν την ιδέα τους να παίρνει μορφή.

«Οι Έλληνες νέοι έχουν δείξει μεγάλη αποφασιστικότητα, ταλέντο και ιδέες που ξεπερνούν όχι μόνο τα εγχώρια αλλά και διεθνή δεδομένα και είναι η απόδειξη πως η δημιουργικότητα και η δίψα για επιτυχία δεν μπορούν να περιοριστούν, ανεξαρτήτως συνθηκών. Από το Orange Grove έχουν περάσει εκατοντάδες παιδιά και έχουν μάθει ανεκτίμητα μαθήματα από τη συνεργασία τους με τους συναδέλφους τους και από τα άλλα μέλη του Orange Grove, από την καθοδήγηση που δέχονται και ακόμη και από τα λάθη που κάνουν σε αυτό το προστατευμένο περιβάλλον» σημειώνει στη «N» ο Ολλανδός Πρέσβης Caspar Veldkamp. Επιπλέον, όπως εξηγεί, οι entrepreneurs παροτρύνονται από το Orange Grove να ασχοληθούν με κλάδους όπως η τεχνολογία, ο τουρισμός και η γεωργία που είναι κομμάτια μείζονος σημασίας για την ελληνική οικονομία.

Κάθε χρόνο η οικογένεια του Orange Grove μεγαλώνει με τη συμμετοχή όλο και περισσότερων startups και οι σχέσεις μεταξύ του οικοσυστήματος δυναμώνουν. 

Συγκεκριμένα, 250 entrepreneurs έχουν βοηθηθεί, πάνω από 150 επιχειρηματικές ιδέες έχουν ανθήσει σε αυτό το πλαίσιο, 12 Squeeze pitching competition έχουν πραγματοποιηθεί και πολύ μεγάλος αριθμός από τις startups δραστηριοποιούνται ακόμη υγιώς στη διεθνή αγορά.

Σαφώς όσο σημαντική είναι η προσφορά του Orange Grove στους νέους Έλληνες επιχειρηματίες, τόσο σημαντική είναι και η υποστήριξη που δέχεται το ίδιο από φορείς και μέλη αυτής της δεμένης κοινότητας. Ενδεικτικά, σημαντικοί αρωγοί της προσπάθειας του Orange Grove είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ως μέρος της πρωτοβουλίας του για την «Επανεκκίνηση και Ενίσχυση των Νέων», οι ολλανδικές εταιρείες Heineken (Αθηναϊκή Ζυθοποιία), KLM, Philips, Interamerican, FrieslandCampina, ΝΝ, η επενδυτική εταιρεία Reggeborgh και το Ίδρυμα Μποδοσάκη. 

Σημαντικές πρωτοβουλίες πάντως από την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, τις υποτροφίες και την ανάδειξη του πολιτισμού και της τοπικής παράδοσης, μέχρι τα προγράμματα στήριξης των νεοφυών επιχειρήσεων, αναλαμβάνουν και άλλες Πρεσβείες και Επιμελητήρια ξένων χωρών. 

Για παράδειγμα αξιόλογες δράσεις αναπτύσσει τόσο η Αμερικανική Πρεσβεία όσο και το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με πιο πρόσφατη δράση τα Sustainable Talks, μια νέα πλατφόρμα διαλόγου που υλοποιείται από την Επιτροπή Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (CSR) του Επιμελητηρίου, που διοργανώνει συζητήσεις ώστε να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα εποικοδομητικού διαλόγου γύρω από την ενσωμάτωση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs), στην ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα.