Από την έντυπη έκδοση
Επιμέλεια: Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Η «Ατζέντα 2030» του ΟΗΕ μαζί με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs), που υιοθετήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2015 από τα 193 κράτη-μέλη του ΟΗΕ, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αποτελεί μία φιλόδοξη δέσμευση που μπορεί να αποτελέσει τον οδικό χάρτη για τον σύγχρονο τρόπο άσκησης της επιχειρηματικότητας.
Κρίσιμος συντελεστής στην επιτυχία της εθνικής προσπάθειας για την αποτελεσματική εφαρμογή αυτής της νέας προσέγγισης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη είναι η συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας και βασικοί πυλώνες της είναι ο διάλογος και η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων: επιχειρήσεων, πολιτείας, κοινωνίας των πολιτών.
Με στόχο την ενημέρωση και τη δέσμευση των ελληνικών επιχειρήσεων ως προς τους παραπάνω στόχους η «N» αναζήτησε απαντήσεις από τους επικεφαλής κορυφαίων διεθνών οργανισμών που βρέθηκαν πρόσφατα στην Ελλάδα με αφορμή συνέδριο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη που διοργάνωσε το CSR Hellas σε συνεργασία με το Συμβούλιο ΣΕΒ.
Filippo Veglio: Managing Director, Social Capital, World Business Council for Sustainable Development (WBCSD)
Υπάρχουν κάποιοι κλάδοι της βιομηχανίας που προέβλεψαν νωρίς τις προκλήσεις κι έχουν κάνει ήδη πρόοδο ως προς τους SDGs;
Οι SDGs έχουν συνέπειες για όλες τις βιομηχανίες και τομείς. Είναι σαφές ότι υπάρχουν συγκεκριμένες βιομηχανίες, οι οποίες βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να ξεκλειδώσουν τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που θα συμβάλουν στην υλοποίηση των επιμέρους στόχων των SDGs, αλλά είναι γεγονός ότι υπάρχει μια ευθύνη για όλες τις επιχειρήσεις προκειμένου να αναπτυχθεί μια εις βάθος κατανόηση της ατζέντας για την βιώσιμη ανάπτυξη και να γίνει η αξιολόγηση που θα αναδείξει τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο, στο πλαίσιο των SDGs.
Οι εταιρείες που είναι σε θέση να εφαρμόσουν ένα «κάτοπτρο» SDG σε στρατηγικό επίπεδο για να αξιοποιήσουν το δυναμικό του οργανισμού τους προκειμένου να αναπτύξουν επιχειρηματικές λύσεις για τους στόχους SDGs θα είναι τελικά πιο ανταγωνιστικές.
Αν και υπάρχουν αρκετές εταιρείες εκεί έξω με ηγετικό ρόλο στον τομέα αυτό, είναι δύσκολο να αναδείξεις κάποια βιομηχανία ως πιο έτοιμη και πιο δραστήρια. Στο SDG Business Hub (www.sdghub.com) τουWBCSD αναδεικνύουμε μια σειρά από μελέτες για το πώς κορυφαίες εταιρείες έχουν αρχίσει να αναλαμβάνουν δράση σε αυτό το πρόγραμμα.
Ουσιαστικά, κάθε εταιρεία που έχει καταλάβει τους SDGs και τις επιπτώσεις τους για τις επιχειρήσεις, έχει αξιολογήσει τις επιδόσεις της ως προς τους στόχους, έχει προσδιορίσει τομείς προτεραιότητας και έχει αρχίσει να σκέφτεται σχετικά με την επικοινωνία των στόχων που αφορούν τους SDGs, θα είναι σε θέση να ευθυγραμμίζεται και να συμβάλει με αυτό τον τρόπο στην πρόοδο αναφορικά με αυτή την κρίσιμη ατζέντα.
Ως επιχειρηματικό δίκτυο προωθείτε κάποια πρότυπα στους οργανισμούς-μέλη σας ώστε να εναρμονιστούν πιο εύκολα;
Έχουμε αναπτύξει και προωθήσει μια σειρά κατευθυντήριων γραμμών (οδηγιών) που προβλέπονται από το SDG Compass (www.sdgcompass.org), τις οποίες δημιουργήσαμε σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Σύμφωνο του ΟΗΕ και το GRI.
Αυτό το μέσο ορίζει μια σειρά από πέντε σαφώς καθορισμένα βήματα για την ενσωμάτωση των SDGs στην εταιρική στρατηγική και τη μέτρηση και τη διαχείριση των επιπτώσεων που η εταιρεία έχει σε κάθε ένα από αυτά τα βήματα.
Έχετε να μας παρουσιάσετε κάποιες ενδεικτικές καλές πρακτικές;
Οι βέλτιστες πρακτικές σε σχέση με την ευθυγράμμιση των επιχειρήσεων με τους SDGs συνεχίζουν να εξελίσσονται. Στο επιχειρηματικό μας κέντρο SDG Business Hub επισημαίνουμε συγκεκριμένες καινοτόμες προσεγγίσεις για τις εταιρείες προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με διαφορετικούς τρόπους σε αυτό το πρόγραμμα.
Η θέση μας είναι ότι η συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων και των τομέων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη αυτού του φιλόδοξου προγράμματος και θα ενθαρρύνει τις εταιρείες-μέλη μας να μοιραστούν τις προσεγγίσεις τους, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της επίπτωσης των SDGs κατά την περίοδο έως το 2030.
Υπάρχουν εργαλεία που ταιριάζουν στο ελληνικό περιβάλλον και μπορούν να βοηθήσουν τις ελληνικές εταιρείες να προσεγγίσουν αποτελεσματικά τους SDGs κατά τη γνώμη σας;
Ενώ οι SDGs έχουν προφανώς τοπική εμβέλεια, με πολλούς τρόπους ξεπερνούν τα γεωγραφικά όρια. Είναι μια καθολική (παγκόσμια) ατζέντα που έχει εφαρμογές για κάθε χώρα και αναμφισβήτητα οι εταιρείες δεν θα πρέπει να χρειάζονται καθοδήγηση προσαρμοσμένη σε τοπικό επίπεδο.
Με αυτό το δεδομένο υπάρχουν μια σειρά από εργαλεία εκεί έξω που μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να ασχοληθούν με αυτή την ευρύτερη ατζέντα.
Κρίσιμης σημασίας σε αυτό το πρόγραμμα θα είναι ισχυρή ηγεσία, η οποία είναι ο λόγος που στο WBCSD θα λανσάρουμε «Οδηγό του CEO στους SDGs». Ο οδηγός θα τονίζει συνοπτικά το θέμα της εμπλοκής των επιχειρήσεων στους SDGs και θα παρέχει μια σειρά συστάσεων προς τους ηγέτες των επιχειρήσεων ως προς το πώς θα πρέπει να εμπλακούν.
Ole Lund Hansen: Chief of Local Networks, UN Global Compact
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας προφανώς παρακολουθείτε την πρόοδο που γίνεται από τις διάφορες χώρες και τις δεσμεύσεις που αυτές αναλαμβάνουν με ορίζοντα το 2030. Υπάρχουν πρωτοπόροι και ουραγοί σε αυτή την προσπάθεια;
Εκπροσωπώντας τον ΟΗΕ, δεν είμαι σε θέση να ξεχωρίσω μεμονωμένα κράτη-μέλη με βάση την υποκειμενική μου εκτίμηση.
Ωστόσο, θα ήθελα να επισημάνω πώς τα κράτη μέλη έχουν δεσμευτεί να αναπτύξουν ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή της Ατζέντας 2030 καθώς και ότι ορισμένες κυβερνήσεις έχουν σημειώσει μεγάλη πρόοδο στο θέμα αυτό.
Παρέχουμε τα Τοπικά Δίκτυα του Οικουμενικού Συμφώνου του ΟΗΕ ως βασικό εταίρο για τον διάλογο και τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα γύρω από τις Εθνικές Πλατφόρμες Δράσης και είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε αυτή την πρωτοβουλία να παίρνει μορφή σε όλες τις χώρες σε όλο τον κόσμο.
Πόσο άμεσα μπορούν να αντιδράσουν στις παγκόσμιες προκλήσεις που πρεσβεύουν οι SDGs οι επιχειρήσεις σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει βρεθεί στη δίνη μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης;
Πολλές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα ιστορικά εξετάζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ως κόστος και πιθανό παθητικό κεφάλαιο, αλλά γίνεται όλο και πιο σαφές στις «προσανατολισμένες στο μέλλον» εταιρείες ότι οι μεγάλες παγκόσμιες προκλήσεις αντιπροσωπεύουν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Η επιχειρηματικότητα είχε να κάνει πάντα με την εύρεση προβλημάτων και προκλήσεων με στόχο την επίλυσή τους με τον πιο αποτελεσματικό και κερδοφόρο τρόπο και ως εκ τούτου οι SDGs αποτελούν πραγματικά ένα σημαντικό κομμάτι της «έρευνας μάρκετινγκ» καθώς ορίζουν τις πιο σημαντικές παγκόσμιες προκλήσεις που συλλογικά αντιμετωπίζουμε
Πρόκειται για ευκαιρίες που θα αξιοποιήσουν οι εταιρείες που είναι σε θέση να προσφέρουν λύσεις και τεχνολογίες για την αντιμετώπιση προκλήσεων με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες μεγάλες και αναπτυσσόμενες αγορές
Για να γίνει κατανοητό αυτό η νέα έκθεση «Better Business, Better World» εκτιμά ότι τα θέματα που καλύπτονται από τους SDGs έως το 2030 αντιπροσωπεύουν μια αγορά αξίας περίπου 11-12 τρισ. Δολ.
Υπάρχει ικανοποίηση στους κόλπους του ΟΗΕ για τον βαθμό κατανόησης τόσο από κυβερνήσεις όσο και από επιχειρηματικούς οργανισμούς της ανάγκης άμεσης επανατοποθέτησης των στρατηγικών τους με γνώμονα τους 17 στόχους;
…Θα παραδεχτώ ότι έχουμε εκπλαγεί θετικά από το πόσο καλά η επιχειρηματική κοινότητα έχει υποδεχθεί τους SDGs και παρ’ όλο που παίρνει σαφώς κάποιο χρόνο για να ενημερωθούν ιδιαίτερα οι μικρότερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο, υπάρχουν ήδη πολλές εταιρείες που έχουν υιοθετήσει τους SDGs ως οδηγό για τις επιχειρηματικές στρατηγικές τους και αρχίζουν να ευθυγραμμίζουν τους δικούς τους στόχους και τους φιλόδοξους παγκόσμιους στόχους ενόψει του 2030.
Hans Daems: Chair of BoD, CSR Europe
Φαίνεται ότι οι μικρές τουλάχιστον επιχειρήσεις δεν έχουν καλή γνώση του τι πρέπει να κάνουν σχετικά με την Ατζέντα 2030. Συνολικά είστε ικανοποιημένος από τον βαθμό εξοικείωσης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων;
Το CSR Europe έκανε πρόσφατα μια έρευνα μεταξύ 50 ευρωπαϊκών και ιαπωνικών εταιρειών (περιλαμβάνονται όλες οι μεγάλες τοπικές και πολυεθνικές), απ’ όπου προέκυψαν ανάμικτα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, μόνο το 12% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι όλοι οι εργαζόμενοι είχαν μια καλή γνώση του τι είναι οι SDGs.
Αντίθετα, το 86% δήλωσε ότι η εργασία τους ήταν μέρος της στρατηγικής για τη βιωσιμότητα. Όσο για τους λόγους για τους οποίους οι επιχειρήσεις δεν είναι εξοικειωμένες με τους SDGs τα ευρήματα έδειξαν ότι: 50% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι η ευαισθητοποίηση γύρω από τους SDGs είναι περιορισμένη και τα ενδιαφερόμενα μέρη δεν ζητούν δράση, 40% είπαν ότι το ενδιαφέρον της ανώτατης διοίκησης για την εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι υποβαθμισμένη και 30% είπαν ότι οι SDGs δεν σχετίζονται άμεσα με την κύρια δραστηριότητα των επιχειρήσεων.
Από την πλευρά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μια έρευνα σε γερμανικές επιχειρήσεις έδειξε ότι στη Γερμανία μόνο το 52% εργαζόταν πάνω στους στόχους σήμερα και ένα επιπλέον 21% είχε σχέδιο για το μέλλον.
Μερικές βελτιώσεις συνέστησαν την ενεργό συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη μείωση της πολυπλοκότητας των SDGs, την υλοποίηση δραστηριοτήτων ευαισθητοποίησης σε τοπικό επίπεδο, την ανάπτυξη διαλόγου μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών κ.ά.
Είμαστε στο 2017, πολύ κοντά δηλαδή στο 2020, ένα ορόσημο για το οποίο συζητούσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στους τομείς βιώσιμης ανάπτυξης είναι σχετικά μικρή. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι οι ρυθμοί θα επιταχυνθούν στο εξής;
Μεταξύ των μελών του CSR Europe έχουμε δει εταιρείες να σημειώνουν πραγματική πρόοδο στη βιωσιμότητα και τα βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα, πολλά από τα μέλη μας εργάζονται για να γίνουν πιο κυκλικά και πολλά δεσμεύονται σε διατομεακό πρόγραμμα εφοδιαστικής αλυσίδας.
Αυτό που χρειάζεται για να ενισχυθεί περαιτέρω η πρόοδος είναι μεγαλύτερη συνεργασία, γι’ αυτό χρειαζόμαστε μια κοινή γλώσσα, και το CSR Europe πιστεύει ότι οι SDGs προσφέρουν ακριβώς αυτό.
Αν μπορούμε να φέρουμε τις επιχειρήσεις, την κοινωνία των πολιτών, την κυβέρνηση και άλλους ενδιαφερόμενους μαζί και να τους μιλήσουμε σε μια κοινή γλώσσα θα δούμε πολύ γρήγορα πρόοδο και καινοτομία. Αυτό πρέπει να είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα πλοήγησης προς την ανάπτυξη.
Με αυτό κατά νου το CSR Europe εγκαινίασε τη ναυαρχίδα της εκστρατείας του για την αλλαγή προς την αειφορία (Sustainable Business Exchange).
Το CSR Europe προβάλλει κάποια εργαλεία που διευκολύνουν τις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν καλύτερα τους SDGs;
Τον Δεκέμβριο ξεκινήσαμε το Sustainable Business Exchange, που είναι ο ευρωπαϊκός κόμβος για τη συνεισφορά των επιχειρήσεων στους SDGs. Το έργο έχει δύο ροές εργασιών, ένα δίκτυο μάθησης και μια θερμοκοιτίδα.
Το Δίκτυο Μάθησης έχει ως στόχο την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και την οικοδόμηση συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων ώστε να αναλάβουν δράση και να υποστηρίξουν τον μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
Πρακτικά αυτό θα γίνει μέσω της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών και γνώσεων με μια σειρά από σεμινάρια, συνέδρια, εκδόσεις και εργαστήρια…
Ο γενικός στόχος της θερμοκοιτίδας των SDGs είναι να γαλουχήσει συνεργατική δράση για τους κοινούς στόχους μέσω της δημιουργίας εταιρικών σχέσεων πολλών ενδιαφερομένων, με τη μόχλευση των εθνικών συνεργατών του CSR Europe.
Η θερμοκοιτίδα θα υποστηρίξει τις επιχειρήσεις και τους εθνικούς συνεργάτες στην ανάπτυξη συνεργασιών και πιλοτικών έργων μετατρέποντας τα επιχειρηματικά μοντέλα και δημιουργώντας συνθήκες για την υπέρβαση εμποδίων και προκλήσεων.
Με τη συμμετοχή σε ένα έργο της θερμοκοιτίδας, εταιρείες και εθνικοί εταίροι μπορούν να έχουν πρόσβαση στη γνώση άλλων κλάδων, γεωγραφικών περιοχών κ.ο.κ. με τους οποίους μπορεί να μην έρχονται συνήθως σε επαφή, αλλά μέσω της νέας γνώσης να καταφέρουν να μειώσουν τον κίνδυνο και το κόστος του πιλοτικού προγράμματος.