Skip to main content

Ανθρακική ουδετερότητα σε δύο τροχούς

The N Society

Της Μαρίας Ξυτάκη,
επικοινωνιολόγου, διευθύντριας Εταιρικών Υποθέσεων και Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη

Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ αλλαγή (climate change), που εδώ και καιρό έχει «μεταλλαχθεί» σε κλιματική επείγουσα ανάγκη (climate emergency) -και έτσι θα αναφέρεται εφεξής στο παρόν-, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλούνται πλέον να αντιμετωπίσουν οι κυβερνήσεις παγκοσμίως.

ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ της Προπαρασκευαστικής Συνάντησης COP27 που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα στην πρωτεύουσα της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό, εν όψει της Ετήσιας Συνόδου για το Κλίμα (COP27) που θα φιλοξενηθεί φέτος στο Σαρμ ελ Σέιχ της Αιγύπτου από τις 6 μέχρι τις 18 Νοεμβρίου, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, απηύθυνε δραματική έκκληση προς όλον τον κόσμο και κυρίως προς όλους τους υπουργούς Περιβάλλοντος που συμμετείχαν να αναλάβουν δράση ώστε να προληφθεί μια κλιματική καταστροφή και να σωθεί το ανθρώπινο είδος.

«ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για ζήτημα ζωής ή θανάτου, για την ασφάλειά μας σήμερα και για την επιβίωσή μας αύριο», αναφέρει ο Γκουτέρες στην ανακοίνωση που εξέδωσε από την έδρα του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.

ΤΟ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ σχέδιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ύψους τουλάχιστον €1 τρισ. για την επόμενη δεκαετία, είναι η απάντηση της Ε.Ε. στην πρόκληση της κλιματικής επείγουσας ανάγκης, θέτοντας τον εμβληματικό στόχο να καταστεί η Ευρώπη η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος μέχρι το 2050.

ΜΕ ΑΥΤΟ τον τρόπο, η Ευρώπη επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της στους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού και συμβάλλει ουσιαστικά στην υλοποίηση της ατζέντας των Ηνωμένων Εθνών για το 2030 και των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Άμεση προτεραιότητα της Ε.Ε. είναι η πλήρης μεταστροφή προς μια οικονομία «χαμηλού» άνθρακα, ώστε το 2050 οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου να αντισταθμίζονται από τη δέσμευσή τους μέσω φυσικών οικοσυστημάτων και τεχνολογικών λύσεων, δημιουργώντας μηδενικό ισοζύγιο.

ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για περίπου το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών CO2 εκ των οποίων το 71,7% προέρχεται από τις οδικές μεταφορές, σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος. Οι μεταφορές είναι ο μόνος κλάδος στις χώρες της Ε.Ε. όπου οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έχουν αυξηθεί τις τελευταίες τρεις δεκαετίες κατά 33,5% μεταξύ 1990 και 2019.

ΣΥΜΦΩΝΑ με μελέτες, το να μειωθούν οι εκπομπές CO2 στον κλάδο των μεταφορών δε διαφαίνεται να έχει υψηλές πιθανότητες να συμβεί, καθώς το ποσοστό μείωσης των ρύπων διαγράφει μια βραδύτητα. Οι τρέχουσες προβλέψεις αναφέρουν ότι η μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές έως το 2050 θα είναι μόλις 22%, πολύ πίσω δηλαδή από τις φιλοδοξίες. Καλό είναι να έχουμε κατά νου ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης ρύπων στην Ε.Ε., πρέπει να εγκαθίστανται 14.000 σημεία φόρτισης οχημάτων εβδομαδιαίως!

ΕΝ ΤΏ ΜΕΤΑΞΥ, η κλιματική επείγουσα ανάγκη δείχνει ήδη τα δόντια της σε πολλά σημεία του πλανήτη, αφού τα ακραία καιρικά φαινόμενα αποτελούν πλέον ένα συχνό φαινόμενο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όλου του κόσμου ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη περιβαλλοντικά σχέδια συμμόρφωσης με τους κανονισμούς της Ε.Ε. Για να εξετάσουμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, θα διακτινιστούμε από την Ευρώπη στην Ασία και συγκεκριμένα στην Ιαπωνία. Η Honda, ο αντικειμενικά μεγαλύτερος κατασκευαστής κινητήρων στον κόσμο με ετήσιες πωλήσεις περίπου 30 εκατομμυρίων προϊόντων κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένων μοτοσικλετών, αυτοκινήτων, προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας, εξωλέμβιων μηχανών και αεροσκαφών, στοχεύει να επιτύχει ανθρακική ουδετερότητα για όλα της τα προϊόντα και τις εταιρικές της δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει μέχρι το 2050. Για τον σκοπό αυτό, η εταιρεία πιστεύει ότι είναι απαραίτητη μία πολύπλευρη και πολυδιάστατη προσέγγιση, και όχι απλά η αντικατάσταση των κινητήρων με μπαταρίες.

ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Τύπου που πραγματοποίησε πρόσφατα αναφέρθηκε στις επιχειρηματικές της πρωτοβουλίες και πιο συγκεκριμένα στον τομέα των μοτοσικλετών. Στόχος της ιαπωνικής μάρκας είναι η επίτευξη ανθρακικής ουδετερότητας για όλα τα μοντέλα μοτοσικλετών της κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2040, με πρωταρχικό σημείο εστίασης τις περιβαλλοντικές στρατηγικές της και την επιτάχυνση του εξηλεκτρισμού των μοντέλων της.

ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΣ την επέκταση της αγοράς, η Honda θα παρουσιάσει ηλεκτρικές μοτοσικλέτες που θα ικανοποιούν ένα ευρύ φάσμα αναγκών των αναβατών. Συνδυάζοντας μοντέλα για τις καθημερινές μετακινήσεις αλλά και μοτοσικλέτες για διασκέδαση και αναψυχή, το δημιούργημα του Soichiro Honda σκοπεύει να παρουσιάσει πάνω από 10 νέα ηλεκτρικά μοντέλα μοτοσικλετών μέχρι το 2025, με στόχο οι ετήσιες πωλήσεις των ηλεκτρικών μοτοσικλετών να φτάσουν το 1 εκατομμύριο μονάδες μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια και τα 3,5 εκατομμύρια (περίπου το 15% των συνολικών πωλήσεων) από το 2030.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, η Honda δεσμεύθηκε να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της υποδομής φόρτισης και την τυποποίηση των προδιαγραφών των μπαταριών, καθώς είναι ζωτικής σημασίας για την ευρεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών μοτοσικλετών. Στο πλαίσιο της βελτίωσης της υποδομής φόρτισης, η προσοχή στρέφεται στη διάδοση του battery sharing ή αλλιώς του διαμοιρασμού μπαταριών.

ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ και προκειμένου να αυξήσει την προστιθέμενη αξία των ηλεκτρικών μοτοσικλετών της, η Honda στοχεύει να μετασχηματιστεί από μια εταιρεία που εστιάζει στην εφάπαξ πώληση των προϊόντων της σε έναν οργανισμό που θα υιοθετήσει ένα επιχειρηματικό μοντέλο συνδρομών συνδυάζοντας το hardware με το software.

ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, στον τομέα της ανάπτυξης λογισμικού, η ιαπωνική εταιρεία συνεργάζεται με τη θυγατρική της εταιρεία Drivemode για να δημιουργήσουν μία νέα αξία για τις ηλεκτρικές της μοτοσικλέτες που θα συνδέονται με το σύμπαν. Ξεκινώντας με το commuter EV μοντέλο που προγραμματίζεται να κυκλοφορήσει το 2024, η Honda θα προσφέρει χαρακτηριστικά εμπειρίας χρήστη (UX) που εμπλουτίζουν συνεχώς την ποιότητα της οδήγησης σε δύο τροχούς μέσω της συνδεσιμότητας, προφέροντας βέλτιστες επιλογές διαδρομών που λαμβάνουν υπόψη την υπολειπόμενη αυτονομία, τις ειδοποιήσεις σημείων φόρτισης, την καθοδήγηση για ασφαλή οδήγηση και την υποστήριξη υπηρεσιών μετά την πώληση.

ΣΤΟΧΟΣ της Honda είναι ακόμα και στην «εποχή ανθρακικής ουδετερότητας» να συνεχίσει να προσφέρει τη «χαρά της οδήγησης» με τις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες της, δημιουργώντας προϊόντα με νέα αξία, αξιοποιώντας το υψηλό επίπεδο συμβατότητας της τεχνολογίας λογισμικού και ηλεκτροκίνητων μοντέλων.