Skip to main content

Οι προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία

Του Κώστα Κατσαφάδου 
Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βουλευτή Α’ Πειραιά και Νήσων της Ν.Δ.

Είναι αλήθεια ότι η φετινή ΔΕΘ έχει μια σειρά από ιδιαιτερότητες. Είναι η πρώτη που γίνεται μετά από τρία χρόνια πανδημίας και σε συνθήκες κανονικότητας.

Είναι η πρώτη που διεξάγεται μέσα σε συνθήκες μεγάλης ενεργειακής κρίσης, ως συνέπεια της εισβολής στην Ουκρανία.

Είναι η τελευταία ΔΕΘ που θα γίνει πριν από τις εκλογές.

Με βάση τα παραπάνω, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμμετέχει από την πλευρά του στη μεγάλη κυβερνητική προσπάθεια, υπηρετώντας αποτελεσματικά πολλούς, παράλληλους στόχους. Την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας, που είναι και σύνορα της Ε.Ε.

Το Λιμενικό Σώμα, δρώντας με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρώπινη ζωή, περιόρισε εντυπωσιακά τον αριθμό ατόμων που εισήλθαν παράνομα στη χώρα μας. Από 64.576 το 2019 σε 9.699 το 2020 (μείωση 85%) και 3.777 το 2021 (πρόσθετη μείωση 60%). Την ίδια στιγμή, σε 1.165 επιχειρήσεις έρευνας διασώσαμε χιλιάδες ανθρώπινες ζωές.

Η ασφάλεια στις θάλασσες, αλλά και η στήριξη των ναυτικών μας και της ποντοπόρου ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας μας είναι βασικοί μας πυλώνες.

Για πρώτη φορά, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για ολοκληρωμένη πολιτική στον νησιωτικό χώρο και συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας. Έτσι, δημιουργούμε αυξημένες προοπτικές ανάπτυξης για τα νησιά μας και αυξημένες ευκαιρίες για πρόοδο και προκοπή στις νησιωτικές επιχειρήσεις και τους νησιώτες.

Ήδη έργα ύψους 205 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη για τη βελτίωση νησιωτικών λιμανιών, ενώ το πρόγραμμα «Νέαρχος» ανοίγει νέους δρόμους για την ενίσχυση της τοπικής ανάπτυξης.

Στον τομέα της ποντοπόρου ναυτιλίας προχωρήσαμε σημαντικές θεσμικές και λειτουργικές πρωτοβουλίες, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αναβάθμιση της ελληνικής σημαίας, την προώθηση της ψηφιοποίησης, την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και φυσικά την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας.

Η αντίδραση της ναυτιλιακής μας κοινότητας στα νέα μέτρα ανταγωνιστικότητας ήταν θετική. Οι αιτήσεις για εγγραφή νέων πλοίων στη σημαία μας το 2021 είναι 62% περισσότερες σε σχέση με το 2020, ενώ η ελληνική πλοιοδιαχείριση έφτασε τον Οκτώβριο 2021 στο ιστορικό υψηλό των 4.900 πλοίων.

Η σκληρή δουλειά αποδίδει ήδη καρπούς και το 2022 αποδεικνύεται έτος αιχμής του αναπτυξιακού «δόρατος» της θαλάσσιας οικονομίας και των νησιών μας.

Υλοποιήσαμε τη διεύρυνση των αποδεκτών του μεταφορικού ισοδυνάμου, ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση των νησιωτών, σε μια δύσκολη περίοδο λόγω της παγκόσμιας κρίσης στην ενέργεια και της αύξησης των τιμών στα καύσιμα.

Προχωρούν έργα αφαλάτωσης και βελτίωσης του δικτύου ύδρευσης, ύψους άνω των 20 εκατ. ευρώ.

Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα, αλλά και στον θαλάσσιο τουρισμό.

Στήριξη της κρουαζιέρας.

Εκσυγχρονισμός του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου που παραμένει ο ίδιος εδώ και σχεδόν 60 χρόνια.

Αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Είναι μερικά από τα σημαντικότερα έργα που ήδη υλοποιούνται.

Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, το 2022 ξεκινήσαμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του υπ. Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, με πόρους άνω των 340 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας της περιόδου 2021-2027.

Για πρώτη φορά το υπουργείο αξιοποιεί πόρους του Εθνικού ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ 21-27, των Ταμείων Εσωτερικών Υποθέσεων της Ε.Ε. και του Ταμείου Ανάκαμψης, για το μεταφορικό ισοδύναμο, τις άγονες γραμμές, παρεμβάσεις στον τομέα της ναυτιλίας, της νησιωτικότητας και των λιμένων.

Το 2022 προκηρύξαμε με χρηματοδότηση από την Ε.Ε. τη δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία για μικρές άγονες γραμμές, τη ραχοκοκαλιά της νησιωτικότητας, με πολυετείς συμβάσεις και μέχρι το τέλος του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα έχουμε διαθέσει 370 εκατ. ευρώ για τον σκοπό αυτό. Προσθέσαμε 24 νέες άγονες γραμμές με αυξημένη χρηματοδότηση κατά 136 εκατ. ευρώ.

Ήδη ως υπουργείο Ναυτιλίας έχουμε υπογράψει προγραμματική συμφωνία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ένταξη 43 δράσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών, ύψους 10 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ άλλων οι δράσεις αυτές αφορούν:

– Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για τη Ναυτιλία.

– Το Port Community System.

– Την συνολική ψηφιοποίηση των αρχείων του ΥΝΑΝΠ.

Στο πλαίσιο αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τους επαγγελματίες του χώρου της ναυτιλίας, πρόκειται το 2023 να ολοκληρωθεί η μετεγκατάσταση του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων σε νέο κτήριο.

Επιπρόσθετα έχει προταθεί έργο προϋπολογισμού 334 χιλιάδων ευρώ για καινοτόμους τρόπους επιθεωρήσεων/ελέγχων πλοίων, εταιρειών, λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων με τη χρήση νέων τεχνολογιών, διασυνδεδεμένων σε ολιστικό πληροφοριακό σύστημα για τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων.

Με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και ειδικότερα για την επίτευξη του Στόχου για την Προσβασιμότητα στις Μεταφορές και Κινητικότητα του Ατόμου, πρόκειται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΕΠΑνΕΚ 2021-2027 να υποστηριχθούν με 20 εκατομμύρια ευρώ οι απαραίτητες ενέργειες ώστε τα επιβατηγά δρομολογιακά πλοία που δεν διαθέτουν κατάλληλες προδιαγραφές να μετασκευαστούν και να καταστούν προσβάσιμα.

Οι προκλήσεις είναι εδώ. Η διαχείριση της ενεργειακής κρίσης δίνει νέες ευκαιρίες. Και οι άνθρωποι της ναυτοσύνης έχουν αποδείξει ότι μπορούν να ανταποκρίνονται και να επιτυγχάνουν τους στόχους τους, στηρίζοντας σε σημαντικό βαθμό και την εθνική οικονομία.