Της Ιφιγένειας Παγωμένου, Senior Project Leader, SciCo
Ο Νέλσον Μαντέλα είχε πει ότι «η εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο που έχουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο». Η εκπαίδευση, λοιπόν, είναι -μεταξύ άλλων- το «κλειδί» για την εξάλειψη των έμφυλων στερεοτύπων, τη δημιουργία μιας κοινωνίας ίσων ευκαιριών προς όλους, την καλλιέργεια της αλληλεγγύης και του σεβασμού προς τους άλλους, τη δημιουργία ενός βιώσιμου πλανήτη και τη μείωση της φτώχειας.
Πόσο σίγουροι είμαστε, όμως, πως οι νέοι της χώρας μας έχουν όλοι τις ίδιες ευκαιρίες στην εκπαίδευση ανεξάρτητα από το αν βρίσκονται σε αστικά κέντρα, επαρχιακές πόλεις ή ακριτικά νησιά; Η απάντηση είναι προφανής και γνωστή σε όλους μας. Λόγω ποικίλων παραγόντων που περιλαμβάνουν από την έλλειψη διδακτικού προσωπικού, την πρόσβαση σε τεχνολογικό εξοπλισμό και την έλλειψη υποδομών μέχρι τον μικρό αριθμό μαθητών και μαθητριών που οδηγεί σε λιγότερες ευκαιρίες για νέες εμπειρίες και την ποιότητα της εκπαίδευσης, οι νέοι που ζουν στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας έχουν αναμφισβήτητα λιγότερες ευκαιρίες σε σχέση με συνομηλίκους τους σε αστικά κέντρα.
Το Generation Next, το STEM εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Vodafone, το οποίο υλοποιείται από τον εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή υποστήριξη της Ελληνογερμανικής Αγωγής, ξεκίνησε να υλοποιείται το 2017 με πρωταρχικό στόχο να βοηθήσει τους νέους που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη και χρειάζονται τέτοιου είδους πρωτοβουλίες περισσότερο από όλους.
Στόχος του προγράμματος ήταν, και είναι, να προσφέρει μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία με τρόπο που να εμπνέει, να ενθαρρύνει και να υποστηρίζει την επιδίωξή τους προς τις ανώτερες σπουδές, δίνοντας έμφαση στα επιστημονικά πεδία του STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Το πρόγραμμα προσκαλεί μαθητές και μαθήτριες να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία STEM, να αναπτύξουν τις γνώσεις τους και να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους με τη βοήθεια ψηφιακών εργαλείων (Arduino, κωδικοποίηση, App Inventor κ.ά.), να συνεργαστούν, να εντοπίσουν προβλήματα στις κοινότητές τους και να αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες για την επίλυσή τους, ενώ, παράλληλα, να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα τους.
Εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες από Λέρο, Πάτμο, Κάλυμνο, Ρόδο, Κάρπαθο, Τήλο, Χάλκη, Καστελλόριζο, Δίκαια Έβρου, Ιθάκη, Ανάφη, Λήμνο, Σάμο, Φλώρινα, Παλαιοχώρα Χανίων κ.α. έχουν ανταποκριθεί μέχρι σήμερα σε αυτό το κάλεσμα, εκπροσωπώντας συνολικά πάνω από το 70% των απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας.
Ο δημιουργικός τρόπος με τον οποίο αποφασίζουν να περνούν τα απογεύματα ή τα Σαββατοκύριακά τους, η αλλαγή της στάσης τους απέναντι στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία, η μεταξύ τους συνεργασία, οι δημιουργίες τους και οι λύσεις που δίνουν σε τοπικά προβλήματα της κοινότητάς τους παίρνοντας έμπνευση από αυτή και η ένταξή τους σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα θετικών επιστημών είναι μερικά μόνο από όσα έχει να προσφέρει το Generation Next σε αυτά τα παιδιά.
Και λόγια όπως αυτά της Άννας από τη Λέρο, «θεωρώ πως το πρόγραμμα είναι ένας τρόπος για να προετοιμαστούμε για το μέλλον, διότι η τεχνολογία θα κυριέψει την καθημερινότητά μας. Περνάμε υπέροχα μαθαίνοντας και εφαρμόζοντας τις γνώσεις μας. Ευχαριστούμε για όλα όσα κάνετε για εμάς εδώ στη Λέρο, το εκτιμούμε πολύ!», αποτελούν το επισφράγισμα αυτής της προσπάθειας!