Του Ιωάννη Χατζηθεοδοσίου,
προέδρου ΕΕΑ και επίτιμου διδάκτορα ΠΑΠΕΙ
ΜΕΤΑ ΑΠΟ δύο δύσκολα χρόνια λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ο τουρισμός, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας, πατάει και πάλι «γκάζι». Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με εκτιμήσεις των φορέων της αγοράς, αναμένεται μια πολύ καλή σεζόν και δεν αποκλείεται να ξεπεράσουμε -τουλάχιστον όσον αφορά τις αφίξεις- τα επίπεδα ρεκόρ που είχαν σημειωθεί το 2019.
ΤΟ «ΚΛΕΙΔΙ», ωστόσο, είναι αν τα αποτελέσματα θα είναι εξίσου καλά και σε επίπεδο εσόδων. Το 2019 -την τελευταία χρονιά πριν από την πανδημίαο τουρισμός συνέβαλε άμεσα στην οικονομία της χώρας πάνω από 23,4 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η έμμεση συμβολή του εκτιμάται από 51 έως 62 δισεκατομμύρια ευρώ.
ΗΤΑΝ ΟΜΩΣ και ο κλάδος που δέχθηκε, αμέσως μετά, το πιο δυνατό χτύπημα από την πανδημία, καταγράφοντας το 2020 απώλειες της τάξης του 80% σε σύγκριση με το 2019. Θα πρέπει, πάντως, να αναγνωρίσουμε και τη βοήθεια από την Πολιτεία, αλλά κυρίως τον μεγάλο αγώνα που έδωσαν και δίνουν εδώ και δύο χρόνια οι επιχειρήσεις του κλάδου.
ΕΙΝΑΙ ΕΚΔΗΛΗ η ανησυχία ότι η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια, που πλήττουν σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών στην Ευρώπη και σε άλλες μεγάλες τουριστικές αγορές, αλλά και στη χώρα μας, θα «φρενάρουν» τα έσοδα, ψαλιδίζοντας τις προσδοκίες για τα δημόσια ταμεία και τους τζίρους των επιχειρήσεων.
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ του τουρισμού, ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες, είναι αντιμέτωπες με σοβαρές προκλήσεις.
Η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ κρίση εκτοξεύει το κόστος λειτουργίας τους, τη στιγμή που πολλά από τα πακέτα έχουν κλειστεί ήδη από τα τέλη του περασμένου έτους, σε τιμές επιπέδου 2019, σε μια προσπάθεια προσέλκυσης περισσότερου κόσμου, καθώς δεν μπορούσε τότε να προβλεφθεί η κατακόρυφη αύξηση των τιμών στην ενέργεια αλλά και τις προμήθειες. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που ταλανίζει αυτή τη στιγμή ολόκληρη την τουριστική αγορά, ενώ παράλληλα συνιστά και μεγάλη αδικία για τους ταξιδιώτες της τελευταίας στιγμής, που κυρίως είναι Έλληνες, καθώς αυτοί θα υποχρεωθούν να πληρώσουν ακριβότερα τη διαμονή τους.
ΛΟΓΩ, ΕΠΙΣΗΣ, της ακρίβειας, πολλοί είναι εκείνοι που επιλέγουν το γνωστό «βραχιολάκι», κάτι που σημαίνει ότι περιορίζονται τα έξοδα εκτός ξενοδοχείου και άρα η κίνηση στην ευρύτερη αγορά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Θεωρώ, λοιπόν, ότι θα πρέπει να υπάρξει κρατική παρέμβαση με παροχή κινήτρων, ώστε τα προϊόντα που παρέχονται στα καταλύματα να προέρχονται από τοπικούς παραγωγούς. Μόνο οφέλη μπορούμε να έχουμε από την προώθηση των προϊόντων ελληνικής παραγωγής, αλλά και της γαστρονομίας μας.
Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ είναι αναμφίβολα ο κλάδος που κράτησε όρθια την ελληνική οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνία την περίοδο των μνημονίων. Είναι ο κλάδος που άντεξε την καταιγίδα της πανδημίας και σηκώνει τώρα ξανά στις πλάτες του την προσπάθεια για ανάκαμψη.
ΕΙΝΑΙ Ο ΚΛΑΔΟΣ που θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην εξωστρέφεια και στην ανάπτυξη της χώρας τα επόμενα χρόνια.
ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ να επενδύσουμε στις δυνατότητές του. Χρειάζεται να στηρίξουμε τις χιλιάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες που ζουν από τον τουρισμό.
ΩΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ Επιμελητήριο Αθηνών στηρίζουμε τον τουρισμό με στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες. Μία από τις σημαντικότερες είναι το project «Agora Athens» για τη δημιουργία του Ανοικτού Εμπορικού -Τουριστικού Κέντρου Πλάκας-Μοναστηρακίου, που μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον ποιοτικό τουρισμό στην Αθήνα, ενώ παράλληλα μπορεί να δώσει μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές στις επιχειρήσεις της περιοχής. Μέσω, επίσης, αυτού του έργου, και υπό την αιγίδα του ΕΟΤ, θα αναβιώσει και το «Ήχος και Φως», μια πολιτιστική εκδήλωση που έχει λείψει από την Αθήνα.