Πώς ορίζει το marketing την έννοια του «brand»; Το brand προσδιορίζεται από ισχυρά χαρακτηριστικά που το καθιστούν ευδιάκριτο έναντι του ανταγωνισμού και δημιουργούν μια μόνιμη εντύπωση στο μυαλό των καταναλωτών. Βασικά συστατικά του αποτελούν η ταυτότητά του, η αναγνωρισιμότητά του, το ασφαλές περιβάλλον, η εμπιστοσύνη που αποπνέει και η αφοσίωση που κερδίζει.
Μάλιστα, ο όρος brand προέρχεται από την αμερικανική Δύση. Είναι γνωστό ότι οι κτηνοτρόφοι έκαναν χρήση της πυρωμένης σιδερένιας σφραγίδας για να αποτυπώνουν στο δέρμα των ζώων τους ένα μοναδικό σήμα, που πιστοποιούσε την ιδιοκτησία τους.
Με την πάροδο των ετών η έννοια του brand βρήκε εφαρμογή και στην πολιτική και μια και αναφερθήκαμε στην αμερικανική Δύση, οι διεκδικούντες την αμερικανική προεδρία βασίστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στην έννοια του πολιτικού branding, προς επίρρωση των στόχων τους.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το MAGA (Make America Great Again) του σημερινού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, που τον οδήγησε στην εξουσία. Ο ίδιος -λειτουργώντας ως πωλητής (με όρους αγοράς)- έδωσε την υπόσχεση στον μέσο Αμερικανό πολίτη μιας καλύτερης – ισχυρότερης αμερικανικής αγοράς, που τελευταία βάλλεται έχοντας επί πολλές δεκαετίες δομήσει ένα ισχυρότατο διεθνές brand στην οικονομία, στην πολιτική και τη διπλωματία. Στο… όνομα του δολαρίου δόθηκαν ιστορικές μάχες, με την προσμονή ενός καλύτερου μέλλοντος.
Ωστόσο, όσο δύσκολο, χρονοβόρο και κοστοβόρο αποδεικνύεται το κτίσιμο ενός ισχυρού brand, τόσο εύκολα δύναται να καταστραφεί. Αρκεί μια λάθος κίνηση, μια λάθος πολιτική απόφαση, για να χαθούν τα πάντα σε ελάχιστο χρόνο. Το MAGA, αν και αποτέλεσε ένα «έξυπνο» προεκλογικό εργαλείο πολιτικού marketing για τον Ντόναλντ Τραμπ, μετεκλογικά άρχισε να προκαλεί τριγμούς στην οικονομία των ΗΠΑ και βαριά πολιτική ζημία στον Αμερικανό πρόεδρο, αποδομώντας το διεθνές brand «USA». Ο λόγος… απλός: Στην πολιτική εύκολα δίνεις υποσχέσεις, δύσκολα τις τηρείς. Και όταν δεν τις τηρείς… χάνεις.