Αιτήματα για προστασία από δασικές πυρκαγιές και παράπονα για οχλήσεις από διάφορες εμπορικές δραστηριότητες απασχόλησαν φέτος -μέχρι στιγμής- τον Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Σύμφωνα με τη Συμπαραστάτη Νιόβη Παυλίδου, κατά τη διάρκεια του 2021 τα αιτήματα ήταν κυρίως ατομικά σε αντίθεση με εκείνα που υποβλήθηκαν το 2020, οπότε ήταν ομαδικά, πολλά και έντονα, ενώ καταγράφηκαν κυρίως την περίοδο της πανδημίας και των lockdown.
Η κ. Παυλίδου εξηγεί στην Π. Γιούλτση του ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «ενώ πέρσι τα αιτήματα αφορούσαν τις λαϊκές αγορές και τα μέτρα πρόληψης της μετάδοσης του κορονοϊού, τη διεκπεραίωση διαδικασιών που αφορούσαν την κίνηση των οχημάτων και την όχληση από τα κουνούπια, φέτος δεν υπήρξαν τέτοια αιτήματα.
Αντίθετα υπήρχαν αιτήματα σχετικά με τις πυρκαγιές καθώς ο φόβος των πολιτών ήταν έντονος και υπήρξε αρκετή ανησυχία παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες πυρκαγιές εκδηλώθηκαν κυρίως στη νοτιότερη Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, καθώς το περιβάλλον “ξύπνησε” μετά τα lockdown κι άρχισε να λειτουργεί, διατυπώθηκαν από πολίτες ατομικά αιτήματα προς τον Συμπαραστάτη με παράπονα, λόγου χάρη, για αναθυμιάσεις από τη λειτουργία ψητοπωλείων, για μη τήρηση περιβαλλοντικών όρων από εμπορικά κέντρα, για τη λειτουργία κλιματιστικών σε καταστήματα λιανικού εμπορίου κ.ά.».
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές, το γραφείο του Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεχόταν αρκετά τηλεφωνήματα το καλοκαίρι από περιοχές κοντά σε άλση, στον Δήμο Πυλαίας- Χορτιάτη, την Τούμπα και το Σέιχ Σου. «Ενημερώναμε τους πολίτες ότι τα άλση μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα ανήκουν στην αρμοδιότητα κυρίως των δήμων. Καθώς όμως δεν μπορούσαμε να πετάμε την ευθύνη στους δήμους φτάσαμε μέχρι την αποκεντρωμένη διοίκηση και την υπηρεσία δασών, που έχει επίσης αρμοδιότητα.
Με την αποκεντρωμένη προχωρήσαμε σε μια πολύ καλή συνεργασία, μέσω της οποίας δρομολογήθηκαν λύσεις σε κάποια προβλήματα. Δηλαδή από την αποκεντρωμένη έγιναν αυτοψίες, ενέργειες για να καθησυχαστούν οι πολίτες και επικοινωνία με αρμόδιους δήμους για την υλοποίηση δράσεων φροντίδας στα άλση».
Οι πολίτες συγχέουν την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με την Περιφέρεια
Από τα αιτήματα, άλλωστε, που δέχτηκε ο Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης διαπιστώθηκε πως οι πολίτες συγχέουν διαρκώς την «Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης», η οποία είναι δομή της κεντρικής κυβέρνησης στη βόρεια Ελλάδα, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία αποτελεί αυτοδιοικητική δομή, β’ βαθμού.
Η κ. Παυλίδου υπογραμμίζει ότι είναι λογικό ο κόσμος να απευθύνεται στην Περιφέρεια «καθώς γνωρίζει τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη, οι οποίοι είναι ορατοί στους πολίτες, μπαίνουν στην εκλογική διαδικασία και διεκδικούν την ψήφο του λαού». Από την άλλη πλευρά αναφέρει ότι υπάρχουν πάρα πολλές δημόσιες υπηρεσίες που έχουν αποκεντρωμένες υπηρεσίες όπως η υγειονομική περιφέρεια Μακεδονίας – Θράκης, η περιφερειακή διεύθυνση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. «Όπου βλέπει ο πολίτης τη λέξη περιφέρεια έρχεται σε εμάς», προσθέτει.
Γνωστοποιεί, παράλληλα, ότι για τον λόγο αυτό υπήρξε συνεργασία του Συμπαραστάτη του Πολίτη με τον τομεάρχη εξυπηρέτησης του πολίτη στην Περιφέρεια, Ντίνο Κούη, κυρίως για την εξυπηρέτηση αιτημάτων που απαιτούν την αναζήτηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου.
Παράπονα για τη στάθμευση νεκροφόρας σε πυλωτή
Μια τέτοια περίπτωση ασαφούς θεσμικού πλαισίου αντιμετώπισε το Γραφείο του Συμπαραστάτη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν δέχτηκε παράπονα από ένοικο πολυκατοικίας για τη στάθμευση μιας νεκροφόρας στην πυλωτή του κτιρίου.
«Υπήρξε αίτημα από πολίτη της περιοχής του Ευόσμου, την περίοδο που παρουσιάστηκε η αφρικανική μετάλλαξη στον Εύοσμο και υπήρξαν πολλαπλά κρούσματα εκεί. Μας είπε συγκεκριμένα ότι στην πυλωτή της οικοδομής όπου μένει, σταθμεύει μια νεκροφόρα. Αυτό τον ενόχλησε κυρίως για ψυχολογικούς λόγους. Πράγματι δεν είναι σύνηθες να βλέπουμε στις πυλωτές των οικοδομών μας νεκροφόρες. Ο ιδιοκτήτης του οχήματος αυτού ήταν ένοικος της πολυκατοικίας ενώ όπως ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της Διεύθυνσης Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας, τέτοιο παράπονο δεν είχε διατυπωθεί ποτέ τα τελευταία 30 με 40 χρόνια», σημειώνει η κ. Παυλίδου.
Επισημαίνει δε, ότι η ανησυχία του πολίτη είναι κατανοητή και αναφέρει ότι το θέμα εξετάστηκε ιδιαίτερα, αναζητήθηκε το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των γραφείων τελετών όμως υπάρχουν σε αυτό σοβαρά κενά τα οποία είναι δυνατό να καλυφθούν με νομοθετική ρύθμιση. Στο πλαίσιο αυτό το Γραφείο του Συμπαραστάτη συνέταξε πρόταση προς τον Περιφερειάρχη προκειμένου να μεταφερθεί στα αρμόδια υπουργεία και να ληφθεί σχετική μέριμνα, όπως άλλωστε ζητάει και ο ίδιος ο Πανελλήνιος Σύλλογος των Γραφείων Τελετών. Πραγματοποιήθηκαν, ακόμη, αυτοψίες, υπήρξε επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς, αναζητήθηκε η άδεια του οχήματος που ήταν εντάξει και συμπεριλήφθηκε στην πρόταση του Συμπαραστάτη η ανάγκη υιοθέτησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και των παραδειγμάτων που εφαρμόζουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Να ανταποκριθούμε στην ψηφιακή κοινωνία
Μεταφέροντας, τέλος, στους πολίτες την εμπειρία της από τα δύο χρόνια λειτουργίας του θεσμού, η κ. Παυλίδου τονίζει την ανάγκη να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και τις δυνατότητες που προσφέρει η ψηφιακή κοινωνία. Σημειώνει ότι έγιναν τον τελευταίο καιρό σημαντικά βήματα, ωστόσο απέχουμε ακόμη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο θέμα αυτό και είναι απαραίτητο ο πολίτης να υιοθετήσει τις ηλεκτρονικές λειτουργίες για τη δική του εξυπηρέτηση και την ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών.