Skip to main content

Σε ιστορικά χαμηλά βρέθηκε η ναυλαγορά ξηρού φορτίου

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Απροσδόκητα αδύναμη εμφανίζεται η αγορά των capes, κρατώντας σε χαμηλά επίπεδα συνολικά τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου. Χθες, ο BCI ο δείκτης των πλοίων capesize έκλεισε στις 122 μονάδες, σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό για την τελευταία δεκαετία, με τον μέσο ημερήσιο ναύλο στα πλοία αυτού του τύπου να βρίσκεται στα 3.695 δολ., ενώ στις αρχές του έτους ήταν στα 15.344 δολ.

Παρότι αναμενόταν μια πτώση της ναυλαγοράς λόγω εποχικότητας και κινεζικής πρωτοχρονιάς στις αρχές Φεβρουαρίου, το μέγεθος της μείωσης των ναύλων και των δεικτών ήταν σε μεγάλο βαθμό απροσδόκητο, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal.

Επιπλέον, προσθέτει, η εκτεταμένη αδυναμία των πλοίων Capesize συνεχίζει να διατηρεί το BDI κάτω από 700 μονάδες, παρά το γεγονός ότι τα κέρδη για τα υπόλοιπα μεγέθη πλοίων έχουν ανακτηθεί σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες.
Όπως αναμενόταν, σε μία περίοδο διάρκειας τριών μηνών που οι ναύλοι κρατιούνται σε χαμηλά επίπεδα είναι λογικό να επηρεάζονται επίσης και οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων, των πλοίων δηλαδή, προσθέτει ο αναλυτής της Intermodal Κωνσταντίνος Κοντομίχης και διευκρινίζει ότι η μείωση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων δεν ισοδυναμεί με τη μείωση των ναύλων.

Αγοραπωλησίες

Είναι πάντως αξιοσημείωτο ότι στον τομέα των Capesize πλοίων, το πρώτο τρίμηνο του έτους δεν σημειώθηκε καμία αγοραπωλησία. Οι πλοιοκτήτες κάτοχοι capes, παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι αυτής της κατηγορίας πλοίων σημείωσαν σημαντική πτώση, αντιστέκονται και δεν προχωρούν σε πωλήσεις πλοίων.

Αντιθέτως στα panamaxes έγιναν συναλλαγές και φαίνεται να καταγράφεται μικρή πτώση αξιών. Η intermodal φέρνει σαν παράδειγμα την πώληση τον προηγούμενο Νοέμβριο του πλοίου «Taurus Ocean» (78.819 dwt, έτος ναυπήγησης 2008, στην Ιαπωνία) σε μία τιμή στην περιοχή των 14,5 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ πριν από λίγες μέρες αναφέρθηκε ότι ένα άλλο πλοίο, το «ATLAS B», το οποίο είναι περίπου της ίδιας μεταφορικής ικανότητας (76.554 dwt) και του ίδιου έτους ναυπήγησης (2008) επίσης σε ναυπηγείο της Ιαπωνίας, πωλήθηκε σε τιμή 12,1 εκατ. δολ., καταγράφεται δηλαδή μείωση της αξίας κατά 17%.

Αντίθετα, η μικρότερη πτώση των τιμών των περιουσιακών στοιχείων μπορεί να παρατηρηθεί στα Supramaxes ηλικίας περίπου 10 ετών. Το φορτηγό πλοίο «Ocean Colossus» (58.831 dwt, 2010, Ιαπωνία) πουλήθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου στην τιμή των 15,5 εκατ. δολ., ενώ το αδελφό του πλοίο «Korean Lily» (58.713 dwt) πωλήθηκε πριν από δύο εβδομάδες σε μια τιμή στην περιοχή των 14,2 εκατ. δολ., γεγονός που υποδηλώνει μια πτώση αξιών μόνο κατά 8%.

Στα Handysizes η πτώση είναι μεγαλύτερη από ό,τι στα supramaxes και πλησιάζει τα επίπεδα των capesize. Ενδεικτικά, το «Asian Beauty» (28.218 dwt, 2011, Ιαπωνία) πωλήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο με τιμή που ξεπερνά τα 9,5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ένα «αδελφό» του πλοίο, το «Tokomaru Bay» (28.258 dwt-2011), άλλαξε έρια πριν από λίγες ημέρες σε μια τιμή στην περιοχή των 8,2 εκατ. δολ., υποδεικνύοντας μείωση κατά 14%.

Οι προαναφερθείσες συγκρίσεις είναι ενδεικτικές και δεν αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια την πτώση των αξιών των πλοίων, ωστόσο παρέχουν μια ένδειξη για τις τάσεις στην αγορά, σημειώνει η Intermodal. 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, με εξαίρεση τα capes, η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ μεταξύ των πλοιοκτητών εξακολουθεί να υπάρχει αισιοδοξία ότι οι ναύλοι στη spot αγορά χύδην ξηρού φορτίου θα βελτιωθούν στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.