Skip to main content

Την εναλλακτική των δύο master plan του ΟΛΠ εξετάζει η Cosco

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Το ενδεχόμενο να «σπάσει» το master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς σε δύο μέρη, προκειμένου να κατατεθούν έγκαιρα οι απαραίτητες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να υλοποιηθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις μέσα στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού από το ελληνικό Δημόσιο στην κινεζική Cosco, εξετάζουν το τελευταίο διάστημα οι δύο πλευρές. 

Είναι σαφές ότι τόσο η πλευρά των Κινέζων όσο και το ελληνικό Δημόσιο επιθυμούν να ξεκινήσουν τα έργα το συντομότερο δυνατό. Οι Κινέζοι στον ΟΛΠ θέλουν να βάλουν «μπροστά» άμεσα προκειμένου να πάει το λιμάνι στο πρόσω ολοταχώς το συντομότερο δυνατό ώστε να μεγιστοποιήσουν τις αποδόσεις τους, αλλά και να πάρουν στα χέρια τους το υπόλοιπο 16% των μετοχών που προβλέπεται στη συμφωνία, αφού αυτή τη στιγμή ελέγχουν το 51% του μετοχικού κεφαλαίου. 

Αλλά και η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί να ξεκινήσουν οι επενδύσεις προκειμένου το μεγάλο λιμάνι να συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της οικονομίας του ευρύτερου Πειραιά. 

Τα υποχρεωτικά έργα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε βάθος πενταετίας, ενώ μπορεί να δοθεί παράταση εφόσον συμφωνήσουν και τα δύο μέρη. Σημειώνεται ότι η πλειοψηφία των μετοχών έχει περάσει στα χέρια της Cosco εδώ και δύο χρόνια και τρεις μήνες. Τα δύο μεγαλύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν στον ΟΛΠ, προκειμένου να εγκριθεί το master plan και να ξεκινήσουν οι επενδύσεις, είναι από τη μια οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που πρέπει να συνοδεύουν το κάθε έργο ξεχωριστά, αλλά και οι αντιδράσεις των όμορων δήμων αλλά και επιχειρηματικών φορέων του ευρύτερου Πειραιά για ορισμένα από αυτά. 

Οι μελέτες

Την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στελέχη της Cosco βρέθηκαν στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να συζητήσουν μεταξύ άλλων και το θέμα των μελετών που πρέπει να καταθέσει ο ΟΛΠ, ώστε οι διαδικασίες να προχωρήσουν σύντομα και σύννομα και να δώσει το υπουργείο το «πράσινο φως». Ωστόσο, επειδή ο χρόνος μετράει ήδη αντίστροφα, κυβέρνηση και ΟΛΠ εξετάζουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», το ενδεχόμενο να σπάσει το master plan σε δύο μέρη και αρχικά, εφόσον κατατεθούν οι απαραίτητες μελέτες, να δοθεί η έγκριση στα 11 υποχρεωτικά έργα, και σε δεύτερο χρόνο να εξεταστούν τα υπόλοιπα έργα. Άλλωστε η «καθυστέρηση» που έχει καταγραφεί έχει δημιουργήσει ανησυχία και εκνευρισμό σε επίπεδο Cosco αλλά και στην κυβέρνηση ενόψει εκλογών.

Τα υποχρεωτικά έργα

Το επενδυτικό σχέδιο της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνει επενδύσεις που φτάνουν τα 550 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεωτικές φτάνουν τα 293,7 εκατ. ευρώ και αφορούν 11 έργα, ενώ υπάρχουν ακόμα οκτώ έργα που υπολογίζεται ότι η αξία τους φτάνει τα 250 εκατ. ευρώ. Για το έργο έχει κατατεθεί στο ΣτΕ αίτηση επανάληψης του διαγωνισμού με άλλους όρους από κατασκευαστικές εταιρείες.

Στα υποχρεωτικά έργα περιλαμβάνεται η επέκταση του επιβατικού λιμένα (κρουαζιέρα) σε πρώτη φάση αξίας 136,2 εκατ. ευρώ, οι επισκευές στον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ του ΟΛΠ αξίας 8 εκατ. ευρώ, η μετατροπή της πεντάγωνης αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας κόστους 1,5 εκατ. ευρώ, αλλά και η υπόγεια οδική σύνδεση car terminal με πρώην χώρο ΟΔΔΥ, κόστους 5 εκατ. ευρώ.  

Επίσης προβλέπεται η βελτίωση και συντήρηση υποδομών συνολικής αξίας 15 εκατ. ευρώ, έργα που σε έναν μεγάλο βαθμό έχουν υλοποιηθεί, η κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών δίπλα στις εγκαταστάσεις του Σ.ΕΜΠΟ, το οποίο έχει ολοκληρωθεί, προμήθεια εξοπλισμού 25 εκατ. ευρώ, βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα 8 εκατ. ευρώ και επέκταση car terminal 20 εκατ. ευρώ. 

Προβλέπονται και επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος αξίας 55 εκατ. ευρώ, ορισμένες από 
τις οποίες, όπως η αγορά νέας πλωτής δεξαμενής, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.

Τα μη υποχρεωτικά έργα 

Τα μη υποχρεωτικά έργα, ορισμένα εκ των οποίων συγκεντρώνουν και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις από δήμους και φορείς του ευρύτερου Πειραιά, και όπως αυτά έχει καταθέσει ο ΟΛΠ στο master plan αφορούν:
* Κατασκευή δύο πενταώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000 τ.μ. ο καθένας στο car terminal. 
* Κατασκευή ξενοδοχείου 5* στην Παγόδα. 
* Ανακατασκευή πέτρινης αποθήκης ΟΛΠ για τη μετατροπή της σε μουσείο μετανάστευσης. 
* Μετατροπή αποθηκών σε ξενοδοχείο 4* και 5*. 
* Οικολογικά λεωφορεία. 
* Ανάπτυξη logistic center στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ. 
* Κατασκευή επισκευαστικού προβλήτα γιοτ και εγκατάσταση synchrolift 8.500 τόνων. 
* Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας στην περιοχή Νότιας Ζώνης λιμένα (β’ φάση). 
* Κατασκευή ενός νέου ξενοδοχείου 5* στην περιοχή Πόρτο Λεόνε.  
Στον χώρο της κρουαζιέρας και του νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας προβλέπεται και η ανάπτυξη εμπορικού κέντρου.