Skip to main content

Κίνα: Θέτει εμπόδια για τα εργοστάσια συμβατικών αυτοκινήτων

Η Κίνα ανακοίνωσε κανόνες που ουσιαστικά αποθαρρύνουν κάθε επένδυση σε νέα εργοστάσια αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων από το τρέχον έτος.

Η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, ο κορυφαίος φορέας οικονομικού σχεδιασμού της Κίνας, ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου την Τρίτη ότι από τις 10 Ιανουαρίου η χώρα δεν θα επιτρέψει την ίδρυση νέων εταιρειών που δημιουργούν μόνο οχήματα ορυκτών καυσίμων. Οι νέοι κανόνες έρχονται μετά την ανακοίνωση σημαντικών αλλαγών στην επενδυτική πολιτική της αυτοκινητοβιομηχανίας τον περασμένο Μάιο.

Η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, έχει ήδη κάνει τεράστια βήματα για να ενισχύσει τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, από τον περιορισμό της νέας ιδιοκτησίας βενζινοκίνητων οχημάτων στις πόλεις, σε τεράστιες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα, καθώς καταπολεμά τη ρύπανση και επιδιώκει επίσης την ανάπτυξη καινοτόμων βιομηχανιών.

Ακόμη και οι υπάρχοντες κατασκευαστές αυτοκινήτων δυσκολεύονται πλέον να επεκτείνουν την παραγωγική τους ικανότητα για τα μη ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για να ανοίξουν τέτοια εργοστάσια θα πρέπει να πληρούν μια σειρά από προϋποθέσεις, συμπεριλαμβανομένης της απόδειξης ότι η αποτελεσματικότητα της υπάρχουσας παραγωγικής τους ικανότητας είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο της βιομηχανίας, ότι παράγουν περισσότερα οχήματα εναλλακτικής ενέργειας από τον μέσο όρο της βιομηχανίας, ότι δαπανούν τουλάχιστον το 3% των εσόδων για έρευνα και ανάπτυξη, και ότι είναι παγκοσμίως ανταγωνιστικοί, μεταξύ άλλων απαιτήσεων.

Οι απαιτήσεις είναι τόσο υψηλές που μόνο ελάχιστες τεράστιες επιχειρήσεις μπορούν να ανταποκριθούν, όπως η Geely, η ιδιωτική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Daimler της Γερμανίας, και η κρατική SAIC Motor. Οι νέοι κανόνες θα εδραιώσουν την κυριαρχία των μεγάλων παικτών στην αγορά.

Η πολιτική θα τεθεί σε ισχύ περίπου την ίδια χρονική στιγμή με ένα σύστημα περιορισμού των εκπομπών που θα αντικαταστήσει τις επιδοτήσεις της Κίνας για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Στο πλαίσιο του συστήματος, όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρούν τις ποσοστώσεις παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες θα αυξάνονται κάθε χρόνο. Όσοι πληρούν την ποσόστωση θα λάβουν πιστώσεις που μπορούν αργότερα να πουλήσουν σε ανταγωνιστές.

Οι αριθμοί δείχνουν ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται δραματικά, αλλά υπάρχει ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης. Ενώ η Κίνα έχει ήδη πουλήσει φέτος περισσότερα από ένα εκατομμύριο υβριδικά, ηλεκτρικά ή αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου, αυτά αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,6% όλων των οχημάτων σε κυκλοφορία, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Δημόσιας Ασφάλειας της Κίνας.