Skip to main content

Παιγνιώδης γεωμετρία παραγωγικών συνδέσεων

Η πρώτη ατομική έκθεση της βραβευμένης ζωγράφου και ιστορικού τέχνης, Ειρήνης Γρηγοριάδου, με θέμα «Συνδέσεις», σε κείμενο του Ομότιμου Καθηγητή ιστορίας τέχνης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, με τίτλο: «Παραγωγικές οργανώσεις», εγκαινιάζεται στην γκαλερί Dépôt (Νεοφύτου Βάμβα 5 – Κολωνάκι), την Τρίτη 7 Νοεμβρίου, από τις 8 έως τις 11.30 το βράδυ.

Την έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 29 Νοεμβρίου, με ελεύθερη είσοδο, συνοδεύουν ένα κείμενο της Ειρήνης Γρηγοριάδου για το ζωγραφικό της έργο, με τον τίτλο «Η επανοργάνωση της οργάνωσης», και μια συνέντευξη της καλλιτέχνιδας στον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, αναδημοσίευση από «Τα Νέα της Τέχνης», Νο 228, Σεπτέμβριος – Οκτώβριος του 2016, με τίτλο «Η γεωμετρία του αρχείου».

Στο κείμενο του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, «Παραγωγικές οργανώσεις», αναλύεται η καλλιτεχνική έρευνα της Ειρήνης Γρηγοριάδου, μέσα από την οπτική ενός παραγωγικού συστήματος συνδέσεων και αποσυνδέσεων. Σύμφωνα με το κείμενο: «Η Ειρήνη Γρηγοριάδου εργάζεται με τους συσχετισμούς: αν αυτό είναι σε σχέση προς εκείνο, τότε θα πρέπει να προσδιοριστεί και η έννοια του αυτού και του εκείνου, ώστε να έχει επαρκή λόγο ο συσχετισμός τους. Ώστε το τριαδικό σύστημα, να εννοείται στην εργασία της ως αντιπαράθεση στη δυαδική συμβολική γεωμετρία». 

Στο κείμενό της, «Η επανοργάνωση της οργάνωσης», η Ειρήνη Γρηγοριάδου αναφέρεται στην εικόνα του δικτύου που σχηματίζουν οι γραμμικοί αγωγοί, κατά τη σύνδεση ή αποσύνδεσή τους με τα γεωμετρικά σχήματα των τετραγώνων ή και των παραλληλόγραμμων. Όπως σημειώνει: «Οι αγωγοί – οι γραμμικές συνδέσεις – στο έργο μου δημιουργούν ένα παραγωγικό δίκτυο συνδέσεων, εκεί όπου η “τάξη” της γεωμετρίας βρίσκεται σε ένταση με την “εντροπία” της χρωματικής ύλης των τετραγώνων. Τα εκρηκτικά χρώματα (φωσφοριζέ σκόνες) που χρησιμοποιώ λειτουργούν ως “τεχνητό φως”, κατασκευάζουν διαγραμματικούς χώρους και δίνουν έμφαση στην παραπλανητική “επίδραση” της γεωμετρίας στη σύγχρονη κοινωνία, τα μοντέλα της οποίας, ενώ φαίνεται να “απελευθερώνουν” το υποκείμενο, στην πραγματικότητα το ελέγχουν. Το τεχνητό φως των χρωμάτων “αναφέρεται” σε μια παιγνιώδη γεωμετρία, η οποία φαίνεται να εγκλωβίζει, να ελέγχει και να παραπλανεί, να αποδιοργανώνει το βλέμμα, καθρεφτίζοντας έναν κόσμο ομοιωμάτων, όπως αυτόν των video gameς ή των συστημάτων επικοινωνιακής τεχνολογίας […]. 

Με φορμαλιστικούς όρους, η έννοια της “αναπαραγωγής” λειτουργεί με τους όρους μιας διαδικασίας συσχετισμένης με την ιδέα της αναδρομής (recursion): η “αναπαραγωγή” ως ένα κατασκευαστικό εργαλείο (σχεδιαστικό και χρωματικό) “επανοργάνωσης” της ίδιας της οργάνωσης της εικόνας […].

Στη συνέντευξή της στον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, με τίτλο «Η γεωμετρία του αρχείου», η Ειρήνη Γρηγοριάδου, μεταξύ άλλων, συσχετίζει τα γεωμετρικά pattern των δικτύων με τις γεωμετρίες του αρχείου. «Το αρχείο είναι μια γεωμετρική δομή. Η εργασία μου αναφέρεται τόσο στη γεωμετρία του ελέγχου, της επιτήρησης, της καταπίεσης και του εγκλεισμού, όσο και στην παραπλανητική γεωμετρία της προσομοίωσης και της υπερπραγματικότητας, ως οργανωτικές δομές της σύγχρονης κοινωνίας. Ο συσχετισμός εννοεί γεωμετρικές δομές και υπολογιστικές ταξινομήσεις του ζωγραφικού υλικού. Το αρχείο είναι η μνήμη και αφορά σχέσεις εξουσίας – γνώσης, είναι η  μνήμη των χρωμάτων, εδώ, και η κοινωνική σημασία της γεωμετρικής φόρμας του τετραγώνου στην αλληλοσύνδεση των αρχείων των κυκλωμάτων και των δικτύων. Είναι ένα γεωμετρικό πλέγμα, που διαπερνάει το κοινωνικό σώμα».

Στον κατάλογο της έκθεσης, την οποία επιμελείται η Γωγώ Κολυβήρα, δημοσιεύεται εκτός από τα κείμενα και το βιογραφικό της Ειρήνης Γρηγοριάδου, και ένας μεγάλος αριθμός από ζωγραφικά και σχεδιαστικά της έργα.

Πληροφορίες

Γκαλερί Dépôt: Νεοφύτου Βάμβα 5 – Κολωνάκι, τηλ. επικοινωνίας: 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή: 12:00 – 20:30, Σάββατο: 12:00 – 16:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

[email protected]