Skip to main content

Η Ελλάδα των τεσσάρων εποχών και των χιλιάδων προορισμών!

Του Χάρη Θεοχάρη*

Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Ένας κλάδος που στηρίζει το ισοζύγιο πληρωμών, τις επενδύσεις και την απασχόληση ακόμα και σε περιόδους βαθιάς κρίσης, όπως αυτή που βιώσαμε τα προηγούμενα έτη. Η Ελλάδα αναμφισβήτητα ανήκει στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, όχι μόνον ως προϊόν που συνδυάζει ήλιο, θάλασσα και αρχαία μνημεία, αλλά ως μια πολυεπίπεδη και πολυθεματική εμπειρία ζωής!

Έτσι κάπως ξεκίνησε η ιδέα και η πρακτική του θεματικού – εναλλακτικού τουρισμού. Ως μια ολοκληρωμένη απάντηση στις επιδράσεις του μαζικού και συμβατικού τουρισμού. Ως ένα προϊόν που μπορεί να υπηρετήσει τις εξειδικευμένες προτιμήσεις των επισκεπτών αυξάνοντας το loyalty των πελατών του ελληνικού τουρισμού. Σ’ αυτό το πλαίσιο ο θεματικός τουρισμός πρέπει και μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω, μέσω της παροχής περισσότερων συνδυαστικών και καινοτόμων εμπειριών, βασιζόμενος στα ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας.

Η χώρα μας είναι πρωτοπόρος προορισμός στον συμβατικό, και στον θεματικό και εναλλακτικό τουρισμό (τουρισμός υπαίθρου – αγροτουρισμός, οινοτουρισμός, αθλητικός τουρισμός, θαλάσσιος τουρισμός – γιότινγκ & καταδυτικός, πολιτιστικός τουρισμός, τουρισμός γαστρονομίας, θρησκευτικός τουρισμός, συνεδριακός τουρισμός, εκπαιδευτικός-μαθητικός τουρισμός, τουρισμός υγείας, ομορφιάς και ευεξίας), ανταποκρίνεται πλήρως στο μοντέλο πολυεπίπεδης και πολυθεματικής εμπειρίας.

Βασικό χαρακτηριστικό του εθνικού τουριστικού προϊόντος είναι η τεράστια γκάμα προσφερόμενων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων και η δυνατότητα αλληλεπίδρασης των επισκεπτών με τις τοπικές κοινωνίες, τους κατοίκους, το αστικό και φυσικό περιβάλλον.

Ο εμπλουτισμός της τουριστικής πρότασης με θεματικά-εναλλακτικά είδη ενασχολήσεων περιλαμβάνει τη γνωριμία του επισκέπτη με τον τόπο και τους κατοίκους του, τη χρήση παραδοσιακών, τοπικών προϊόντων, την πνευματική και σωματική αναζωογόνηση. Συχνά δε αποτελείται από ένα δημιουργικό κομμάτι, είτε αυτό είναι κάποια εξωσυμβατική δραστηριότητα, είτε κάποιου είδους τοπική δεξιότητα.

Ο εμπλουτισμός του τουρισμού στην Ελλάδα με θεματικά-εναλλακτικά στοιχεία αποτελεί άμεση προτεραιότητα και προϊόν ευρείας διαβούλευσης του υπουργείου Τουρισμού με το σύνολο των φορέων του κλάδου. Επιτρέπει συγχρόνως την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης της Ελλάδας στην απαιτητική, διαρκώς εξελισσόμενη και αυξανόμενη, παγκόσμια τουριστική αγορά, οδηγεί σε νέους καινοτόμους τομείς τουριστικής ανάπτυξης και εξυπηρετεί τον εθνικό στρατηγικό στόχο για τουρισμό 365 ημερών. Στόχος που για μία χώρα όπως η Ελλάδα δεν είναι διόλου ανέφικτος -το αντίθετο μάλιστα!

Για την Ελλάδα, τουρισμός είτε συμβατικός, είτε εναλλακτικός-θεματικός, δεν είναι μόνο ποσοστά και αριθμοί. Τουρισμός σημαίνει φιλοξενία, με έμφαση στον άνθρωπο και στις εμπειρίες που βιώνει. Σημαίνει ποιοτικά καταλύματα και συγκροτήματα φιλοξενίας με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και όχληση, όπου θα υπάρχει ισορροπία προσφοράς, ζήτησης και  υποδομών. Σημαίνει ποιοτική και ελκυστική διαχείριση της εμπειρίας.

Συνοψίζοντας οι στρατηγικοί στόχοι για έναν πολυεπίπεδο και πολυθεματικό τουρισμό είναι: Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, της ποιότητας και της αυθεντικότητάς του και εν γένει η βιωσιμότητά του, καθώς και το άνοιγμα σε νέες δυναμικές αγορές, στις πέντε ηπείρους, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Για τους ανωτέρω λόγους δημιουργήθηκε ομάδα υλοποίησης των δράσεων του Εθνικού Σχεδίου για τον Τουρισμό και προτάθηκε η θέσπιση Τουριστικού Περιφερειακού Συμβουλίου για τον καλύτερο συντονισμό των δράσεων.

Για την Ελλάδα, τουρισμός σημαίνει όμορφες αναμνήσεις από τοπία, αρχαιολογικούς χώρους, εμπειρίες, γαστρονομία, άθληση και ψυχαγωγία, απόκτηση γνώσεων, αλλά κυρίως σημαίνει αποκόμιση και εξαγωγή ευτυχίας.

Στόχος μας δεν θα μπορούσε να είναι άλλος παρά η Ελλάδα να προσφέρει ακόμα περισσότερα απ’ όσα ο επισκέπτης θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί, σε κάθε εποχή του χρόνου και σε κάθε προορισμό!