Skip to main content

Η Γαλλία σημαντικός εταίρος για την Ελλάδα

Του Laurent Thuillier*

Η Γαλλία και η Ελλάδα συνδέονται με μια στενή και παλαιά σχέση φιλίας. Αυτή η πραγματικότητα εκφράζεται κυρίως με την παρουσία περισσότερων από εκατό θυγατρικών γαλλικών ομίλων, και υπολογίζεται από τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια σε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αριθμώντας σχεδόν δεκαπέντε χιλιάδες θέσεις εργασίας στη χώρα.

Τα τελευταία χρόνια, οι γαλλικοί όμιλοι πραγματοποίησαν πολλές επενδύσεις ή αγορές και έχουν επιδείξει επανειλημμένα το ενδιαφέρον τους στο πλαίσιο προγραμμάτων ιδιωτικοποίησης. Μεταξύ των σημαντικότερων πρόσφατων επιτυχιών μπορούμε να αναφέρουμε τη συμμετοχή κατά 67% στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΟΛΘ), που πραγματοποιήθηκε από την Terminal Link SAS, μέλος του γαλλικού ομίλου CMA CGM, σε συνεργασία με την Deutsche Invest Equity Partners GmbH και την Belterra Investments Ltd. Πρέπει επίσης να αναφερθούμε στη σύμβαση που υπεγράφη πριν από λίγους μήνες από την Aegean για την απόκτηση 42 Airbus A320, ύψους πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, καθώς επίσης και στην εταιρική σχέση η οποία υπεγράφη από την Total με την Exxon και τα Ελληνικά Πετρέλαια για τον εντοπισμό κοιτασμάτων πετρελαίου ανοικτά της Κρήτης.

Με εξαίρεση τις τραπεζικές επιχειρήσεις, για προφανείς λόγους, όλες οι γαλλικές εταιρείες επέλεξαν να παραμείνουν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης, την οποία η χώρα πρόσφατα έχει αρχίσει να ξεπερνά και παρά τις δυσκολίες που έπρεπε να αντιμετωπίσουν, φέρθηκαν πάντα υπεύθυνα, με σεβασμό στις δεσμεύσεις τους απέναντι στους Έλληνες εταίρους τους, πελάτες, προμηθευτές και εργαζόμενους.

Παρέμειναν επειδή είχαν εμπιστοσύνη στο μέλλον αυτής της χώρας και η έξοδος της Ελλάδας από την κρίση τους δικαιώνει. Η Ελλάδα βγήκε από το τρίτο πρόγραμμα στήριξης εδώ και ένα χρόνο, έχοντας τηρήσει πλήρως τις δεσμεύσεις που ανέλαβε το καλοκαίριτου 2015. Αυτή είναι μια σημαντική στιγμή για τους Έλληνες, που ανταμείφθηκαν για τις προσπάθειές τους, καθώς επίσης και για την Ευρώπη, αφού αυτή η επιτυχία είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, το οποίο και πρέπει να επισημάνουν οι υποστηρικτές του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Ήταν μία αναγκαία αλλά όχι επαρκής προϋπόθεση, πρέπει τώρα αυτή η επιτυχία να επιβεβαιωθεί έμπρακτα!

Πάνω απ’ όλα απαιτείται προσέλκυση ξένων επενδυτών, απευθύνοντάς τους ισχυρά μηνύματα, όπως είναι η ολοκλήρωση των προγραμμάτων ιδιωτικοποίησης, οι φορολογικές ελαφρύνσεις, ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης και κυρίως του δικαστικού συστήματος. Η νέα κυβέρνηση της χώρας που ανέλαβε τον Ιούλιο φαίνεται να ξεκινά με αποφασιστικότητα – η πρόκληση είναι να διατηρήσει τη δημοσιονομική ισορροπία και να σεβαστεί μακροπρόθεσμα τις δεσμεύσεις της προς την Ευρώπη, ώστε να μην επιστρέψει στηνπροηγούμενη κατάσταση, αλλά να βρει τον δρόμο της εμπιστοσύνης!

Η Γαλλία διατηρεί με την Ελλάδα μία εμπορική σχέση περιορισμένη. Πράγματι, όσον αφορά τις εξαγωγές, η Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόνο το 0,4% των γαλλικών εξαγωγών και το 0,1% των εισαγωγών.

Από την άλλη πλευρά, η Γαλλία είναι ένας σημαντικός εταίρος για την Ελλάδα, συγκεκριμένα είναι ο όγδοος προμηθευτής και ο δέκατος πελάτης σε ένα σύνολο συναλλαγών που αγγίζει τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ.

Μοχλός για την ανάπτυξη των εξαγωγών θεωρείται και η ΔΕΘ, με τις δράσεις που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια και με τις συνεργασίες με εκθεσιακούς φορείς ευρωπαϊκών και ασιατικών χωρών. Ο ρόλος αναμένεται να ενισχυθεί με την ανάπλαση και τον εκσυγχρονισμό των δομών και των υπηρεσιών της με εργασίες που πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα.

Όσον αφορά τον τουρισμό, η φετινή τουριστική σεζόν βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη για να παρουσιαστούν οριστικά στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρόνια που η γαλλική αγορά σημειώνει αύξηση. Σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις παρουσιάστηκε αύξηση 5% στις αεροπορικές θέσεις από Γαλλία προς Ελλάδα και πολλές νέες απευθείας πτήσεις, όπως Παρίσι – Ζάκυνθος και Παρίσι – Κως με την εταιρία Τransavia, θυγατρική της Air France. Όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι, παρά την επαναφορά της Βορείου Αφρικής και της Τουρκίας στην τουριστική αγορά, και φέτος θα σημειωθεί νέο ρεκόρ αφίξεων και εισπράξεων από τη γαλλική αγορά. Στο πρόσφατο report της European travel commission που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα, η Ελλάδα σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση ζήτησης στη γαλλική αγορά (42,8%) κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2019. Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι αφίξεις των Γάλλων τουριστών στην Ελλάδα τον μήνα Ιούνιο σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση από όλες τις αγορές (29,5%), καθώς και τη μεγαλύτερη αύξηση στα έσοδα, που έφτασαν τα 181 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα σε σχέση με τη Βόρεια Ελλάδα ως ένδειξη της αύξησης του γαλλικού ενδιαφέροντος θα πρέπει να θεωρηθεί η απόφαση της αεροπορικής εταιρείας Transavia να διατηρήσει την πτήση της Παρίσι – Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά και κατά τη χειμερινή περίοδο.

Κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Αθήνα, ο πρόεδρος Macron εξέφρασε την επιθυμία η Γαλλία να επανακτήσει τη θέση της ανάμεσα στις μεγαλύτερες εξαγωγικές χώρες, ξεκινώντας το σχέδιο Team Export France. Σε αυτόν το μηχανισμό το Ελληνογαλλικό Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο διαδραματίζει πλήρως τον ρόλο του από κοινού με τις δημόσιες αρχές για να προωθήσει τη γαλλική τεχνογνωσία, να υποστηρίξει την εγκατάσταση γαλλικών εταιρειών στην Ελλάδα και το αντίστροφο. Στο πνεύμα αυτής της μεταρρύθμισης, η συνεργασία και η αναζήτηση συνεργειών μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών είναι ένας από τους κύριους φορείς δράσης μας.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να διαθέτει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης σε πολλούς τομείς, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, οι υποδομές, η γεωργία, ο πολεοδομικός σχεδιασμός και η εφοδιαστική αλυσίδα. Η Γαλλία και οι εταιρείες της είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά τους.