Η σεζόν της Φόρμουλα για το 2024 μόλις τελείωσε και η αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη έχει ήδη ξεκινήσει.
Τα πυροτεχνήματα τη νύχτα της Κυριακής στο Άμπου Ντάμπι είναι πρόσφατα και σήμαναν το τέλος των αγώνων του σιρκουί για φέτος.
Η επιτυχία του Λάντο Νόρις έδωσε στη McLaren τον τίτλο κατασκευαστών του 2024, τον ένατο στην ιστορία της, φέρνοντας πίσω στο Woking House ένα τρόπαιο που έλειπε από το 1998.
Ο Σαρλ Λεκλέρ ήταν ο πρωταγωνιστής μιας εξαιρετικής επιστροφής: ξεκινώντας από τη 19η θέση, ο Μονεγάσκος της Ferrari κατάφερε να τερματίσει στο τρίτο σκαλί του βάθρου, ενώ προηγήθηκε ο συμπαίκτης του, Κάρλος Σάινθ, στον τελευταίο αγώνα του στα κόκκινα.
Μια μεγαλειώδης εμφάνιση από τους δύο πιλότους της ιταλικής ομάδας, που όμως δεν στάθηκε ικανή για να κλείσει η διαφορά με τη McLaren, η οποία ήταν μόλις 14 βαθμοί.
Η εφετινή περίοδος ήταν συναρπαστική τόσο σε επίπεδο οδηγών όσο και μονοθεσίων, με τους νικητές και τους κατασκευαστές να εναλλάσσονται στην κορυφή και να αυξάνουν το ενδιαφέρον για τη Φόρμουλα Ένα σε παγκόσμια κλίμακα.
Αυτό επιβεβαιώνεται από την τελευταία ανάλυση της Nielsen Sports, που έδειξε το σιρκουί ως το πιο δημοφιλές πρωτάθλημα στον κόσμο, με πάνω από 750 εκατομμύρια θαυμαστές.
Τι περιμένουμε το 2025
Ως προς τη νέα περίοδο, ο επικεφαλής της Φόρμουλα Ένα, Στέφανο Ντομενικάλι, έχει επανειλημμένα επαναλάβει τη γραμμή της διοίκησης για ένα «ημερολόγιο 24 αγώνων, εστιασμένο στην ποιότητα».
Επομένως, δεν υπάρχει πρόθεση να παραταθεί μια σεζόν που ήδη περιλαμβάνει μήνες δραστηριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά είναι πολύ πιο πιθανό ένα σύστημα «περιστροφής» στα σιρκουί.
Κάτι που ήδη προσπαθεί να κάνει η Ισπανία, καθώς η τρέχουσα πίστα του Μοντμελό, στη Βαρκελώνη, έχει συμβόλαιο ως το 2026, όταν θα κάνει το ντεμπούτο της η ανανεωμένη πίστα της Μαδρίτης.
Βλέποντας το ημερολόγιο του 2025, η Γηραιά Ήπειρος εξακολουθεί να διατηρεί την πρώτη θέση με 9 γκραν πρι, ακολουθούμενη από την Αμερική (6 συνολικά, τα 3 στις ΗΠΑ), την Ασία και τον Ειρηνικό με 5 αγώνες και τη Μέση Ανατολή, με 4 γκραν πρι στο καλαντάρι.
Μια δυσαναλογία που, παρά τη μακρά παράδοση του μηχανοκίνητου αθλητισμού και την ευρεία εκπροσώπηση στο grid όσον αφορά τις ευρωπαϊκές ομάδες και κατασκευαστές, δεν μπορεί να «χωνεύεται» εσαεί από τα υπόλοιπα γεωγραφικά πλάτη του πλανήτη.
Ακόμη και την περίοδο του 2024, δεν ήταν εύκολο για τις πίστες που είχαν συμβόλαια τα οποία έληγαν να βρουν τρόπο να τα ανανεώσουν.
Εν τη παλάμη
Το παράδειγμα του Μόντε Κάρλο είναι χαρακτηριστικό: για να διατηρηθεί το γκραν πριν του στο καλαντάρι, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Λέσχης Αυτοκινήτου του Πριγκιπάτου και της Φόρμουλα Ένα άργησαν πολύ και είδαν τον πρώτο εταίρο να «ενδίδει» στον δεύτερο, τουλάχιστον από οικονομικής άποψης, εκταμιεύοντας 30 εκατομμύρια ετησίως ως το 2031, έναντι των 15 εκ. μέχρι φέτος.
Η εμβληματική βρετανική πίστα του Σίλβερστοουν, της οποίας το συμβόλαιο επίσης έληγε φέτος, για να εξασφαλίσει μια δεκαετή ανανέωση (ως το 2034) υπέγραψε για 300 εκ. λίρες (περίπου 360 εκ. ευρώ), δηλαδή 36 εκ. σε ετήσια βάση.
Το 2023, το γκραν πρι του Λας Βέγκας δημιούργησε συνολικό κύκλο εργασιών 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και νίκησε έναν τρομακτικό ανταγωνιστή, όπως το SuperBowl.
Για να μπει πλήρως στον κόσμο της Φόρμουλα Ένα και να τοποθετήσει τέσσερις πίστες στο ταμπλό, η Μέση Ανατολή πλήρωσε αδρά.
Το Άμπου Ντάμπι ήταν το πρώτο, το 2009, με αμοιβή 40 εκατομμυρίων δολαρίων. Το Μπαχρέιν υπέγραψε μια αρχική επιταγή 45 εκατομμυρίων δολαρίων για να βάλει την πίστα Σακίρ στο πρόγραμμα, το Κατάρ επένδυσε 55 εκατομμύρια για να τοποθετήσει τη Λουσάιλ στο «χάρτη» και η Σαουδική Αραβία έκανε το ίδιο με την πίστα της Τζέντα.
Βίοι αντίθετοι
Το να είσαι παρών στο καλαντάρι δεν είναι πια θέμα ιστορίας -πλέον, είναι ξεκάθαρο- αλλά ούτε καν καλύτερων προσφορών και ακόμη λιγότερο του κοινού, όπως για παράδειγμα θα συμβεί με την πίστα Ζάντβορτ στην Ολλανδία.
Αυτή επέστρεψε στο προσκήνιο το 2021, μετά το κύμα επιτυχιών του παγκόσμιου πρωταθλητή Μαξ Φερστάπεν. Οι αρχές είχαν υπογράψει τριετή συμφωνία με σχετικά χαμηλή αμοιβή -32 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση- και δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης γι΄ άλλα τρία χρόνια.
Ωστόσο, παρά την πορτοκαλί παλίρροια, τους θαυμαστές του Φερστάπεν και κατά μέσο όρο συνολικά 305.000 ανθρώπους κάθε χρόνο, το γκραν πρι θα είναι στο ημερολόγιο μόνο για την επόμενη σεζόν και θα αποχαιρετήσει το σιρκουί από το 2026, μέχρι νεωτέρας.
Ενώ λοιπόν αναμένουμε τις νέες εισόδους στην παγκόσμια σκηνή αλλά και τις παλιές δόξες που θα πρέπει να υποχωρήσουν, η αντίστροφη μέτρηση για τη νέα περίοδο ξεκίνησε επίσημα, με πρώτο ραντεβού στην Αυστραλία.
Τα 24 Grand Prix της σεζόν 2025:
- Αυστραλία (Άλμπερτ Παρκ) 14-16/3
- Κίνα (Σαγκάη) 21-23/3
- Ιαπωνία (Σουζούκα) 4-6/4
- Μπαχρέιν (Μπαχρέιν) 11-13/4
- Σαουδική Αραβία (Τζέντα) 18-20/4
- ΗΠΑ (Μαϊάμι) 2-4/5
- Ιταλία (Ίμολα) 16-18/5
- Μονακό (Μονακό) 23-25/5
- Ισπανία (Βαρκελώνη) 30/5-1/6
- Καναδάς (Μόντρεαλ) 13-15/6
- Αυστρία (Ρεντ Μπουλ Ρινγκ) 27-29/6
- Βρετανία (Σίλβερστοουν) 4-6/7
- Βέλγιο (Σπα) 25-27/7
- Ουγγαρία (Χανγκαρόνινγκ) 1-3/8
- Ολλανδία (Ζάντβορτ) 29-31/8
- Ιταλία (Μόντσα) 5-7/9
- Αζερμπαϊτζάν (Μπακού) 19-21/9
- Σιγκαπούρη (Σιγκαπούρη) 3-5/10
- ΗΠΑ (Όστιν) 17-19/10
- Μεξικό (Χερμάνος Ροντρίγκες) 24-26/10
- Βραζιλία (Ιντερλάγκος) 7-9/11
- ΗΠΑ (Λας Βέγκας) 20-22/11
- Κατάρ (Λουσάιλ) 28-30/11
- Άμπου Ντάμπι (Γιας Μαρίνα) 5-7/12
naftemporiki.gr