Στην Αλεξάνδρεια συνεδρίασε η Κοινή Επιτροπή Θαλασσίων Υποθέσεων Ελλάδας – Αιγύπτου, με τη συμμετοχή από ελληνικής πλευράς του γενικού γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, του γενικού γραμματέα Τουριστικής προβολής Μύρωνα Φλουρή, ανώτερων στελεχών του υπουργείου Ναυτιλίας και εκπροσώπων από τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου και της Ελευσίνας.
Στόχος αποτελεί η ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συνδέσεων μεταξύ λιμένων των δύο χωρών, η διαρκής συνεργασία στον τομέα της κρουαζιέρας, αλλά και η εκπαίδευση και κατάρτιση ναυτικών.
Σημειώνεται ότι σε μια από τις προτάσεις περιλαμβάνεται η δρομολόγηση επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου μεταξύ Βόλου και Αλεξάνδρειας, ένα θέμα για το οποίο αναμένεται να εκπονηθεί μελέτη βιωσιμότητας της συγκεκριμένης γραμμής, που θα υποδείξει και το είδος του πλοίου.
Υπενθυμίζεται ότι η σχετική πρόταση αποτελεί πρωτοβουλία των εμπλεκόμενων φορέων [Οργανισμός Λιμένος Βόλου Α.Ε., Επιμελητηριακός Επιχειρηματικός Σύνδεσμος Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ), Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών-ΟΦΑΕ και Επιμελητήριο Μαγνησίας], που ξεκίνησε το 2021.
Στις συναντήσεις μεταξύ της ελληνικής και της αιγυπτιακής πλευράς αποφασίστηκε η προώθηση περαιτέρω συνεργασίας για την επίτευξη αμοιβαίου οφέλους στις θαλάσσιες μεταφορές των δύο χωρών, στη βάση της Συμφωνίας Θαλασσίων Μεταφορών του 1981.
Τι συμφωνήθηκε
Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, συμφωνήθηκαν:
Ι) Η ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας, στο πλαίσιο μνημονίων συνεργασίας που υπογράφηκαν στον λιμενικό τομέα, για τον καθορισμό οδικού χάρτη και τη δημιουργία σύνδεσης με πλοία RO-RO μεταξύ ελληνικών και αιγυπτιακών λιμένων.
ΙΙ) Η σύναψη Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ των λιμένων της Αλεξάνδρειας και του Βόλου, για τη δημιουργία τακτικής ακτοπλοϊκής επιβατικής και εμπορευματικής σύνδεσης.
ΙΙΙ) Η θεσμοθέτηση διαύλου επικοινωνίας, με στόχο την προσέγγιση των ενδιαφερόμενων λιμένων και των αρμόδιων υπουργείων των δύο χωρών, για τη συζήτηση πεδίων αμοιβαίου ενδιαφέροντος στον λιμενικό τομέα και τη διευκόλυνση του θαλάσσιου εμπορίου.
IV) Η υιοθέτηση Αρχικής Συμφωνίας επί του Τελικού Σχεδίου Τριμερούς Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ των λιμένων Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια, Πορτ Σαΐντ), Κύπρου (Λεμεσός) και Ελλάδας (Πειραιώς, Θεσσαλονίκης), που θα υπογραφεί σε υπουργικό επίπεδο κατά την επόμενη Τριμερή Σύνοδο Κορυφής στο Κάιρο, το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
V) Η εμβάθυνση της συνεργασίας στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και της αναψυχής, με την καθιέρωση κοινού διαλόγου για την ενθάρρυνση των γραμμών κρουαζιέρας σε διμερές (Ελλάδα – Αίγυπτος) και σε τριμερές επίπεδο (Ελλάδα – Αίγυπτος – Κύπρος).
VI) Η διερεύνηση των δυνατοτήτων ενίσχυσης της συνεργασίας στον τομέα της εκπαίδευσης και κατάρτισης των ναυτικών, μεταξύ των ναυτιλιακών διοικήσεων και ακαδημιών εκπαίδευσης και κατάρτισης των δύο χωρών.
VII) Επιβεβαιώθηκε η υφιστάμενη συνεργασία και η προσπάθεια συντονισμού θέσεων στα διεθνή ναυτιλιακά όργανα και ιδίως στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Σε Ποσειδώνια και Βόλο
Οι εργασίες της ελληνικής αντιπροσωπείας ολοκληρώθηκαν με επίσκεψη στον λιμένα Αλεξάνδρειας και στην Αραβική Ακαδημία για την Επιστήμη, τη Τεχνολογία και τις Θαλάσσιες Μεταφορές, ενώ η αιγυπτιακή πλευρά θα ανταποδώσει με επίσκεψη, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια 2024, μεθαύριο Δευτέρα 3 Ιουνίου, καθώς και στον λιμένα του Βόλου την Τρίτη 4 Ιουνίου.
«Σήμα» Intercargo για επανεξέταση του Δείκτη Έντασης Άνθρακα
Σε συνεδρίαση της Ένωσης που πραγματοποιήθηκε στο Τόκιο, προκειμένου να τονιστεί η σημασία της Ιαπωνίας στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου, ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εφοπλιστών Ξηρού Φορτίου – Intercargo, Δημήτριος Φαφαλιός, είπε ότι ο CII (που αφορά τη μέτρηση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τη λειτουργία ενός πλοίου κατ’ έτος) με την τρέχουσα μορφή της χρειάζεται μια θεμελιώδη επανεξέταση για να λάβει υπόψη τις συνθήκες λειτουργίας του κλάδου.
Είπε επίσης ότι η Intercargo μπορεί μεν να υποστηρίζει τους περιβαλλοντικούς στόχους του ΙΜΟ, αλλά αυτοί πρέπει να εφαρμόζονται με δίκαιο και ισότιμο τρόπο σε όλο το φάσμα της ναυτιλίας, να μην είναι δυνητικά επιζήμια για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ θα πρέπει να αποφεύγονται και οι ευρύτερες αρνητικές επιπτώσεις στις οικονομίες και στους τελικούς καταναλωτές.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα των νηογνωμόνων που ανέλυσαν δεδομένα από εκατοντάδες bulk carriers, τα μικρά ταξίδια έχουν αρνητική επίδραση στην ετήσια βαθμολογία CII, ενώ οι μεγαλύτεροι συνολικοί χρόνοι παραμονής ενός πλοίου σε ένα λιμάνι επηρεάζουν αρνητικά τις αξιολογήσεις. Επίσης οι επιδόσεις CII των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από την κατάσταση φόρτωσης κάθε πλοίου κατά τη διάρκεια των ταξιδιών.
Κατά συνέπεια, τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου με υψηλό ποσοστό ταξιδιών σε κατάσταση πλήρους φόρτωσης είναι πιθανό να έχουν υψηλότερο ετήσιο CΙΙ σε σύγκριση με τα πλοία με χαμηλό ποσοστό ταξιδιών σε κατάσταση φόρτωσης.